מטוס העצמאות בגלריה לתעופה, מתוך ידיעות אחרונות 22.10.10

ב-15 במאי 1948, במסגרת מבצע יפתח במלחמת העצמאות, מטוס הפיירצ'יילד ארגוס 24 השתתף בהפצצה על משטרת נבי יושע שבגליל והיה לחלק חשוב במערכה. 62 שנה לאחר מכן, לאחר מבצע מורכב לא פחות של איסוף מאות חלקיו, מגיע סוף סוף מטוס השלל הראשון של חיל האוויר למנוחה ונחלה בחצרו בחוף הבונים של חובב המטוסים דן מוקדי.

הפעם הראשונה שבה ידיים ישראליות נחו על ההגאים של מטוס התובלה מסוג פיירצ'יילד ארגוס 24 הנמצא כעת מפורק בחוף הבונים, הייתה בראשית ימי המדינה. אנשי גדוד פלמ"ח מקיבוץ צאלים החליטו ללכוד מטוס קל שנהג לנחות במאהל בדואי בקרבת הקיבוץ, להוריד חבילות ולהמריא- חבילות שהתבררו בדיעבד כמכילות עשרות ק"ג של חשיש. לוחמי הפלמ"ח שבו את המטוס ואת טייסו המצרי והעבירו אותם לבסיס צאלים, שם נחקר הטייס ע"י מפקד בגדוד השמיני של הפלמ"ח ולימים אלוף בצה"ל אברהם אדן (ברן). "אנשי הפלמ"ח עמלו על תיקון אחד מגלגלי המטוס שנפגע, והמפקד הגדול חיים בר לב, שאחר כך היה רמטכ"ל, רצה להטיס אותו בעצמו למרכז הארץ", מספר מוקדי. "בסוף היה זה מפקד טייסת "הנגב" שהפך לאחר מכן למפקד חיל האוויר, עזר וייצמן, שהטיס בעצמו את המטוס לשדה התעופה שבשדה דב כדי להכניסו לשירות פעיל בחיל האוויר הישראלי. שם כבר מחקו את הסממנים המצויים, והוא הועבר למנחת ביבנאל שבצפון".

כך הפך הפיירצ'יילד למטוס השלל הראשון של חיל האוויר, ובמהלך שנת 1945 נרכשו עוד שלושה נוספים ממנו והם אף השתתפו בקרבות מלחמת העצמאות. שלושה מארבעת המטוסים הופלו במהלך המלחמה, והרביעי שרד ונמכר לאחר מכן לשוק האזרחי. מאוחר יותר הוא פורק וחלקיו נמכרו כחלקי חילוף בשלל מדינות בארה"ב. "לי, בתור חובב מטוסים מושבע שאוסף מטוסים מכל העולם, היה חשוב מאד לשים את ידיי על מטוס השלל הראשון של חיל האוויר", מספר מוקדי, שבין היתר מחזיק במחסן בחוף הבונים גם מיג 210 רוסי שהרכיב במו ידיו. "החלטתי לצאת למשימה".

לא היה מדובר במשימה פשוטה. באמצעות קשריו עם חברים משוגעי טיס כמוהו בארצות הברית, הצליח מוקדי להתחקות אחר מרביתם של מאות חלקי המטוס. כאשר הבין את מורכבות המשימה, גייס לשורותיו את קארן נס, טייסת אזרחית אמריקאית, והיא עברה ממדינה למדינה ואספה עבורו את החלקים. חודשים ארוכים של איסוף הגיעו לסיומם לאחרונה, כאשר כנפי הפיירצ'יילד היו האחרונות להיכנס למכולה ולעשות דרכן באונייה לישראל. במקביל הצליח מוקדי לשים את ידיו על 40 ארגזים המכילים חוברות מימי המנדט שמסבירות כיצד להרכיב את המטוס וכיצד לטפל בו. שלד המטוס כבר הורכב, וקשה שלא להתרגש מפיסת ההיסטוריה הניצבת לה במחסנו של מוקדי. "יש כאן התרגשות גדולה מאד, מדובר במטוס בעל משמעות היסטורית", הוא אומר. "אחרי חודשים ארוכים של איסוף החלקים השונים, במבצע לוגיסטי מורכב, כולנו מגויסים למשימת ההרכבה". מוקדי, המשמש גם בעלים של אתר צניחה חופשית "פרדייב" שבחוף הבונים, מבטיח כי בחודשים הקרובים תושלם הרכבתו של המטוס, ואז יוזמנו ותיקי חיל האוויר להתרשם ממנו באופן אישי. כמו כן בימים אלה שוקד מוקדי על הקמת מוזיאון למטוסים קלים.