ספק אם מישהו מאלפי האנשים שחולפים מדי יום לצד חוף הבונים ומשקיפים אל עבר ששת מטוסי העגור הניצבים דומם ליד האנגר גדול יודע כי עגור נוסף, שביעי, נשלח לארה"ב בתמורה לפנינה הגדולה המסתתרת לה במחסן.
הטייס דן מוקדי (44), רב סרן במילואים וסגן מפקד טייסת F16 לשעבר, מחזיק במחסן את כלי התעופה שבמשך עשרות שנים הילך אימים על ישראל ועל מדינות המערב: מיג רוסי, מדגם ML210. בשלב זה עדיין עומלים מוקדי וצוותו על הרכבתו, אך כשתושלם המלאכה צפוי "המצליף" הרוסי לפאר את הטרמינל שמתכנן מוקדי להקים ליד אתר הצניחה שלו, "פרדייב", ולהפוך אטרקציה לתיירים יחד עם מטוסים ישנים משופצים נוספים דוגמת העגור והפליט. לשמי הארץ המיג אומנם לא יגיע, אבל מוקדי מאושר רק מעצם ההישג שבהבאתו לישראל. "זו בכלל לא הייתה משימה פשוטה", סיפר הטייס במיל' על "הצעצוע" שלו. "הכל החל לפני כשנה כשרכשתי מחיל האוויר שבעה מטוסי עגור. דיוויד קנבי, אספן מטוסים פרטי מארה"ב, רצה לקנות ממני את אחד המטוסים הללו, ובתמורה ביקשתי שישלח לי את המיג ML210. מדהים, לא? עד היום אנחנו בקשר, מתייעצים אחד עם השני איך להרכיב את המטוסים ומחליפים חוויות". בסיומה של העסקה הגיע לארץ באוקטובר האחרון המטוס הרוסי, שרק דגם אחד נוסף שלו נמצא בישראל. "קיבלנו חלק ממנו בגודל טבעי, אבל הרוב הגדול הגיע לנמל אשדוד בחלקים, בתוך מכולה", סיפר מוקדי. "משם העברנו אותו בשתי משאיות לאתר שלנו בחוף הבונים, והצוות שלנו, בראשותו של מנהל האחזקה שלום שניזק, התחיל להרכיב אותו חתיכה אחר חתיכה, ממש כמו פאזל או לגו".
את שניזק בן ה-60 מלווים בפעולת ההרכבה המסובכת גם שני עוזריו הצעירים והמסורים; יעד, בוגר הצוללות , ונדב, בוגר יחידת הרק"מ (רכב קרבי משוריין). "המטרה שלנו היא הקמת תשתית תעופתית בטרמינל, לצד אתר הצניחה", מסביר הטייס. "אנחנו חושבים כל הזמן על העתיד, אבל באותה מידה אני אומר לעצמי שאסור לוותר על העבר. לכן אנחנו מביאים מטוסים ישנים, כמו ה"היינמן"- מטוס דו כנפי עתיק משנת 1929, אב טיפוס יחיד בעולם שבנייתו לא הושלמה, ואנחנו מתכוונים להרכיב אותו ואפילו לנסות להטיס אותו".
קל להבחין כי מוקדי הוא "חולה מטוסים" אמיתי. "אני חי אותם 24 שעות ביממה", הוא מספר. "עוקב אחרי השוק כל הזמן, נוסע לראות איך משפצים מטוסים בכל רחבי הגלובוס ומחפש דברים ייחודיים. אחרי שקיבלנו את האישורים הסופיים אנחנו מקווים להקים כאן תוך שנה את טרמינל התעופה, על שטח של 21000 מ"ר. אנשים יוכלו לבוא וליהנות ממצגות על מטוסים, לשמוע סיפורי קרב ולצפות בטיסות ראווה. וכן, גם לחזות במיג הנדיר".