היסטוריה בשמיים, מתוך מגזין "חוף הכרמל"
מיזם חדש ומעניין מצמיח כנפיים, בחוף הבונים. מועדון צניחה חופשית "אייר פרדייב" בראשותו של דן מוקדי, מרחיב את פעילותו האווירית ובקרוב נוכל ליהנות ממתחם גדול ומפואר, שיכלול מלבד אטרקציות תיירותיות אוויריות ומטוסים נדירים משופצים וטסים, גם בית לשימור מורשת התעופה העברית. חברת אייר פרדייב, שממוקמת בחוף הבונים, ובראשותו של דן מוקדי, מפתחת "שמורת תעופה" במנחת המטוסים שבחוף הבונים. השמורה האווירית, תהיה בית לשימור מורשת התעופה העברית בישראל, כמו גם לאטרקציות תיירותיות אוויריות שישתלבו למכלול חוויתי. הסיפור מתחיל במחיצתה הראשונה של המאה עשרים בעולם, שנחשבת כתור הזהב בתחום התעופה. המצאת המטוסים הייתה סמל אולטימטיבי למודרניות, יותר מכל טכנולוגיה מודרנית אחרת וייצגה את המהירות, הקצב והשינויים הקיצוניים בזיקה ובשליטה על המרחב והזמן. הודות לתעופה, הפך העולם לנגיש יותר באופן שלא נחזה קודם לכן, כאשר בני אדם התבוננו במפת העולם וחשבו על תנועה בו באמצעות רכבות או אוניות. למהפכה בתפיסת המרחב והזמן, כפי שהושגה ויוצגה בעידן התעופה, נודעה השפעה עמוקה על התפתחות החברה והלאומיות של היישוב היהודי בארץ. תהליכי המודרניזציה שהביאו לשינויים מרחיקי לכת בחברות המערביות בראשית המאה העשרים, אפיינו גם את היישוב היהודי בתקופת המנדט הבריטי, ומסתבר כי התפתחותן של הלאומיות העברית והתעופה העברית התרחשו במקביל והשפיעו זו על זו משמעותית. מועדון חברים לטייס בשנה 19110 נחת המטוס הראשון על אדמת ארץ הקודש, בדרכו לפירמידות במצרים. המטוס היה אחד משלושה מטוסים שהתחרו במרוץ אווירי מפריז למצרים. אחד מהם התרסק בדרך ללא נפגעים, והשני הגיע ימים ספורים לאחר הראשון, שנחת לעיניהם של כ-8000 צופים נלהבים, בשדה התעופה ברמלה. בזמן הנחיתה שבר המטוס גלגל אך למרות זאת נחת בשלום ונכנס לדפי ההיסטוריה האווירית של מדינת ישראל. המנוע של אותו מטוס, יגיע בימים הקרובים לידיהם המקצועיות של הצוות הטכני בחבורתו של מוקדי, ישופץ ויסגור מעגל. מוקדי, 46, מנכ"ל ומייסד החברה, כלכלן, לשעבר טייס קרב וסגן מפקד טייסת בחיל האוויר, וחבר בצוות האווירובוטי של חיל האוויר, הקים בשנת 2000 את חברת "אייר פרדייב", על חורבות החברה הקודמת ולאחר תאונה טרגית בה נספו ארבעה אנשים. |
בשנת 2004 הביאה החברה לאישור תוכנית סטטוטורית לתעופה ותיירות במנחת הבונים, וקיבלה מעמד של מפעלי תיירותי מאושר, אשר אפשר בשנת 2006 חתימה על הסכמי חכירת מקרקעי המנחת, עם מנהל מקרקעי ישראל. פעילות החברה בשמורה האווירית התמקדה עד לפני כשלוש שנים, בהצנחות חופשיות ונמצאת בעליה רצופה מיום הקמתה ועד היום ומספקת חוויה חד פעמית לאמיצים שבינינו. ספר איך התחיל רעיון שיפוץ המטוסים והגלריה לתעופה? "הגעתי לכאן במקרה עם חבר מספר שבועות לאחר התאונה המצערת, והתאהבתי במקום ובעיקר בפוטנציאל שראיתי. אחרי התלבטות קשה ולמרות התנאים הקשים שזימן המקום, החלטתי להישאר לממש את החזון שהיה בראשי". סבו של דן מוקדי, הצייר משה מוקדי, היה ממייסדי עין הוד, והמעבר ליישוב התבקש. לאחר מספר שנים העתיק את ביתו לכרם מהר"ל. "לפני כשלוש שנים התחוור לי כברצוני להרחיב את מועדון צניחה חופשית אל השמורה האווירית ומלבד תחום הצניחה, ברצוני להקים גלריה לתעופה ושדה תעופה ומועדון חברים כמובן שיבואו לבילוי במקום. המטרה מלכתחילה הייתה שהמטוסים ישופצו עד לכדי טיסה, למרות המורכבות הטכנית והכלכלית ולאחרונה קיבלנו רישיון הפעלה מסחרי לתצוגה אווירית וקרקעית, ולמעשה אנחנו הגוף היחידי שמחזיק ברישיון מסוג זה". אנשים יוכלו לטוס במטוסים המשופצים? "בוודאי. הרעיון הוא לחבר אנשים לאוויר באמצעות צניחה חופשית או בטיסה, במפגנים אוויריים או בפעילויות אוויריות אחרות, כמו גם לחבר אותם עם ההיסטוריה של כלי הטיס בארץ ובעולם". בקריירה הצבאית שלך טסת רק על מטוסי קרב מודרניים וחדישים. היום אתה מתעסק עם מטוסים קלים ועתיקים- ספר על המעבר? "הפסקתי לטוס בעקבות בעיות בריאותיות וזה היה משבר גדול עבורי. החלטתי לעזוב את החייל ולהתמקד בחיים עצמאיים. כנראה שגם התבגרתי ואם בעבר הסתכלתי על המטוסים הללו ממרומי מטוס ה-F16 היום אני מרגיש שכל המטוסים הישנים, יש בהם קסם של קלאסיקה וברצוני להחזיר עטרה ליושנה, כמו גם לעורר את הזיקה בין תעופה והיסטוריה". יש לך כאן אוסף מאד מרשים של מטוסים עתיקים, איך משיגים את המטוסים או את חלקי המטוסים? "עם הרבה חיפוש והשקעה, ואני משתדל לאתר הזדמנויות ולהציב אוסף שמתחלק למעשה לשניים: מטוסים שלקחו חלק בהיסטוריה של מדינת ישראל, ומטוסים השייכים לתור הזהב של התעופה האווירית מהתקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה. יש מחקרים, כאמור, המוכיחים שהתהליכים במדינה הושפעו מהתפתחות התעופה בישראל". מה הצפי לפתיחת המקום? "אני מקווה שבקיץ הקרוב תיפתח הגלריה והציבור יוכל בשלבים ליהנות מכל הקומפלקס. זה עסק יקר ומלבד כמה הטבות מס במסגרת היותנו מפעל תיירותי מאושר, אנחנו גוף כלכלי פרטי. המועצה מאד תומכת ואני מאמין שהמקום יוכל לתרום רבות לקידום התיירות האזורית כמו גם לתחום המורשת הלאומית".