טיילורקראפט וארץ ישראל

 

משה חיים כ״ץ היה מייסד בית הספר הפרטי לטיסה בשדה התעופה הבריטי החדש בלוד (19108) ואבי קורס הטייס של האצ״ל. לו יכול היה לחזות בהרכבת כנפי מטוס הטיילורקראפט מדגם BL אל גופו, הליך טכני המסמל את שיבתו של האווירון הוותיק לחיים, היה כנראה הנרגש באדם! הרי הוא זה שהשקיע ממיטב כספו וייבא לארץ, בתקופה כה מוקדמת בהתפתחות התעופה המקומית, את שני מטוסי הטיילורקראפט הראשונים. למטוסים אלה היה יעוד לאומי מהמדרגה הראשונה: מימוש מעשי לחזונו מרחיק הראות של אבי התנועה הרוויזיניסטית, זאב ז׳בוטינסקי. ז'בוטינסקי חלם על הקמת זרוע אווירית צבאית במסגרת האצ״ל, שתשתתף בפועל במאבק על ארץ-ישראל ותהווה חלק משמעותי מתוך צבא עברי שלם. לאמיתו של דבר, היה למטוסים בפרט ולבית הספר לטיסה של כ"ץ בכלל, יעוד נוסף, פרקטי ופרטי: לארגן לבנו, פרדי (פרידריך, אפרים), מסלול מקצועי ומסגרת מקצועית מתאימה לפעול בה ולהתפתח בתוכה, שכן פרדי השלים את הכשרתו כטייס של מטוסים קלים חד-מנועיים כבר בהיותו נער בארה״ב. אביו, שעלה יחד אתו לארץ בשנת 1926 ורכש לעצמו חלקת פרדס נאה בין בני-ברק לפתח-תקווה, היא ״פרדס כ״ץ״ של ימינו, דאג לעתידו של בנו ושזיהה עד כמה גדולה חיבתו וזיקתו לתעופה - עשה מעשה ורתם זאת לצורך הבטחת עתידו של פרדי. 

 

משה חיים כ״ץ ובנו פרדי ראו נחת וברכה בעמלם, כאשר השלימו את הכשרת שני מחזוריו הראשונים של הקורס ובייחוד בטקס החגיגי של מסדר הכנפיים הראשון בארץ אי פעם, שהתקיים בשדה התעופה הבריטי בלוד ב-21 באפריל 19109. הנציב העליון הבריטי, סר הרולד מקמייקל, העניק את רשיונות הטייס האזרחיים הראשונים בארץ לבוגרי הקורס, שני הרבנים הראשיים ניצבו משני צידיו ושיא השיאים היה, כאשר שני מדריכי הקורס (אדווין לייבוביץ׳ ופרדי כ״ץ) חלפו מעל למסדר ולקהל (!!!) בטיסה אירובטית נמוכה ביותר ומסמרת שיער!!!


 מלחמת העולם השניה קטעה באיבה את תור הזהב של התעופה העברית, שיתחדש רק לקראת סיומה של המלחמה. חברתו של כ״ץ נסגרה ומטוסי הטיילורקראפט הקומפקטיים ״התגלגלו״ והגיעו אל המתחרה הגדולה של האצ״ל - חברת ״אווירון״, שהייתה למעשה כיסוי ומסווה לפעילות האווירית הצבאית של ״ההגנה״. ב"אווירון" שימש הטיילורקראפט כמטוס אימון לחניכי קורסי הטייס שהתנהלו בחברה וביניהם גם חניכי ״מחלקת הטייס״ של הפלמ״ח. תפקיד מרתק נוסף שהוטל עליהם: ביצוע משימות צילום אווירי של הארץ, תוך התמקדות ביצירת תיעוד מצולם של הכפרים הערביים. ״תיקי כפרים״ אלה שימשו את ״שירות הידיעות״ של ״ההגנה״ בהיערכות למלחמת הקוממיות. הכנף העילית של הטיילורקראפט, היוצרת שדה ראייה פתוח ורחב, היוותה סגולה של ממש בהקשר זה. חלק ניכר מטיסות הצילום וההדרכה בוצעו על-ידי מדריך הטיסה הראשי והטייס הראשי של ״אווירון״, עמנואל צור (צוקרברג), שהיה אז הטייס הבכיר והמנוסה ביותר בארץ. צוות הגלריה לתעופה מתרגש לסגור עוד מעגל, שהחל להיפתח ביוזמתו החלוצית של משה חיים כ״ץ לפני למעלה מ-70 שנה.

מאמר זה נכתב ע"י אבי משה-סגל.