עדכון: ביום שישי ה 16/7/21 שברנו את השיא הזה, עם מבנה של 12 צנחנים
פרטים בקרוב...
שיא ישראלי רשמי חדש בצניחה חופשית, נקבע ב 7.5.2021 במועדון הצניחה פרדייב בחוף הבונים: קבוצה של עשרה צנחנים, כולם גדלו כאן אצלנו בפרדייב, התחברו יחד ויצרו מבנה - תוך כדי נפילה חופשית על הראש (הד-דאון) במהירות של 300 קמ"ש. הצנחנים ביצעו בשבועות האחרונים אימונים מיוחדים, הן באוויר והן במנהרת הרוח פלייבוקס, והשתתפו בהדרכות ותחקורים עם מאמנת מקצועית בתחום המבנים מארה"ב, בעלת ניסיון והשתתפות בכמה וכמה שיאי עולם (שגם היא, אגב, גדלה אצלנו). השיא נקבע ואושר על ידי שופטים של האיגוד הישראלי לצניחה חופשית, והוא קביל גם לפי חוקי האיגודים בעולם.
המשתתפים במבנה - לפני ההמראה לצניחת השיא
סרטון לסיכום יום השיא, כולל מספר זוויות צילום מצניחת השיא עצמה, ההכנות על הקרקע וראיונות עם המשתתפים:
צילום מכנף המטוס 1 - הקבוצה המקדימה לבסיס המבנה, והבסיס עצמו - ביציאה מהמטוס
צילום מכנף המטוס 2 - בסיס המבנה, והקבוצה העוקבת לאחריו - ביציאה מהמטוס
זה מסובך לעשות כזו קפיצת מבנה?
התשובה הקצרה: כן. התשובה המפורטת: ככל שהמבנה גדול יותר, וככל שמצב הגוף של המשתתפים גורם להם ליפול מהר יותר (על הראש זה הכי מהר) – כך גם יהיה יותר קשה לבצע את הצניחה. הנפילה במבנה (כל מבנה) דורשת שליטה מעולה במיומנויות שונות שקשורות בנפילה חופשית - של כל צנחן או צנחנית שמשתתפים במבנה: החל ביכולות היציאה מהמטוס אל תוך הרוח היחסית, דרך הגעה מהירה אך מדוייקת ורגועה למבנה עצמו, היכולת להניח יד בעדינות (במהירות של "רק" 300 קמ"ש) על המבנה ולהמשיך ליפול יחד איתו בצורה יציבה שלא תבלגן אותו, היפרדות מסודרת לפי גבהים מסויימים שנקבעים מראש, התרחקות מיטבית משאר הצנחנים לפני פתיחת המצנח, הטסת המצנח בזהירות בתוך "תנועה מוגברת" של שאר המצנחים מסביב, וכלה בנחיתה בשטחי נחיתה מצומצמים יחסית, אליהם בסופו של דבר כל הצנחנים מגיעים בהבדל של כמה שניות בלבד האחד מהשני.
מה השיא הקודם?
בישראל, עד השיא החדש, לא נקבע או הוכרז שום שיא רשמי של נפילה במבנה על הראש. לפני כמה שנים בוצעה צניחה של מבנה כזה אצלנו בפרדייב ובה השתתפו 8 צנחנים וצלם. הצניחה ההיא אמנם הביאה כיף וסיפוק רב למשתתפים בה, אבל היא לא הוצהרה רשמית כניסיון לשיא, לא נשפטה לפי כללי השיפוט הרלוונטיים לשיאים מהסוג הזה, ולכן גם לא הוכרזה או תועדה ע"י האיגוד הישראלי לצניחה חופשית כשיא רשמי.
המבנה בשלבי בנייה, על רקע הנוף של הר הכרמל, ישובי חוף הכרמל ועתלית, חיפה, מפרץ חיפה והקריות, והגליל מערבי
איך זה שהיינו מסוגלים לבצע אצלנו בפרדייב את מחנות האימונים לשיא, וכן את השיא עצמו?
בשנים האחרונות אנחנו עדים אצלנו בפרדייב לרמה מקצועית של הצוות שעולה ומשתפרת כל הזמן. הדבר הזה קורה גם בגלל שהצוות צונח יותר ויותר עם הזמן, וע"י כך צובר יותר ניסיון ו"זמן אוויר", וגם בגלל שהרבה מהאנשים שלנו בפרדייב הם מעופפים מקצועיים גם במנהרת הרוח פלייבוקס. בשיא החדש אגב, השתתפו 11 צנחנים שלנו (10 במבנה ו 1 כצלם הרשמי של המבנה). מתוכם, 9 הם מדריכי טנדם וצלמים אצלנו בפרדייב (מסומנים לעיל בכוכבית - ואיתם הלקוחות שלנו צונחים כל הזמן), ו 9 מהם גם מדריכים או הדריכו בעבר במנהרת הרוח פלייבוקס. זה יוצר מצב שבו יש אצלנו הרבה מאד צנחנים פעילים בצוות, שיש להם רמה מקצועית ותעופתית גבוהה מאד – שמתאימה לביצוע של צניחות כדוגמת הצניחה שבוצעה בשיא.
אף פעם לא בניתי עם אנשים אחרים מבנה בשמיים בנפילה חופשית על הראש. מה מרגישים פיזית?
הרבה אנשים שואלים את השאלה הזו. מי שעדיין לא צנח עם אנשים אחרים במבנה על הראש, או אולי אפילו לא עשה אף פעם צניחת טנדם (כשהצונח מחובר למדריך) יש כל מיני דרכים לנסות לתאר את זה, והנה אחת מהן: תארו לעצמכם שאתם רוכבים על אופנוע, ועכשיו צריכים לתת יד לאדם אחר, שרוכב על אופנוע אחר באותו הנתיב איתכם. בשלב הראשון שניכם תצטרכו להשוות את הרכיבה לאותה המהירות – בסביבות 300 קמ"ש – ואז בזהירות לתת ידיים, ולהמשיך את הרכיבה גם כשהידיים מחוברות: אם תתנו ידיים מהר מדי או חזק מדי, סביר להניח שהתנועות החזקות או הנוקשות לא תאפשרנה לכם להמשיך את הרכיבה: הן תוצאנה את אחד מכם או את שניכם ממצב של רכיבה יציבה ובטוחה, ואולי אפילו תגרומנה לכם לאבד שליטה על האופנוע. לכן המגע שלכם יד ביד צריך להיות עדין וגמיש מספיק בשביל להמשיך את הרכיבה, אבל גם יציב ומחוזק מספיק – אחרת תיתלשו אחד מהשני. אותו דבר באוויר: רק שכאן היו לנו 10 אנשים שצריכים לתת ידיים. אמנם בלי האופנוע, אבל בשביל האתגר - הם נופלים מגובה של 14,000 רגל מעל הקרקע, במהירות ממוצעת של 300 קמ"ש - לכיוון כדור הארץ.
המבנה מזווית הצילום הרשמית שלו: שניה לפני בנייה סופית של המבנה
המבנה מזווית הצילום הרשמית שלו: מיד לאחר בנייה סופית של המבנה - זו התמונה שלפיה נשפט ומאושר השיא
סרטון תלת מימד ב 360 מעלות - מצולם מקסדה של אחד המשתתפים בתוך המבנה עצמו. בצפייה על פלטפורמת יוטיוב, מאפשר הסרטון הזזת מכשיר הטלפון או העכבר - על מנת לראות את כל ההתרחשות בזמן אמת:
איך שופטים דבר כזה?
כשאנשים שומעים את המילה "צניחה" לרוב הם חושבים בראש על צניחות צבאיות (מצנחים עגולים, מגובה נמוך), או על האטרקציה התיירותית בצורת צניחת טנדם עם מדריך. אבל האמת היא שצניחה חופשית היא ספורט לכל דבר: יש בתחום שלנו קטגוריות ודיסציפלינות שונות. כולן קשורות לקפיצה ממטוס עם מצנח, אבל בכל אחת מהן נדרשות מיומנויות אחרות. כך גם בצניחה חופשית תחרותית – שבה בכל דיסציפלינה נמדדים ונשפטים דברים מסויימים. כמה דוגמאות לדיסציפלינות האלה בצניחה הן: צניחות מבנים (על הבטן, בעמידה, על הראש, או שילוב של כל שלושת מצבי הגוף), צניחות מבנים עם ביצוע של מספר נקודות (יצירת X צורות מסויימות בזמן נתון, ולא רק צורה אחת), צניחות אקרובטיות, צניחות של חליפת כנף, ניהוג חופה, נחיתה מדוייקת על מטרה (עיגול בקוטר של 2 ס"מ) ועוד. בישראל הגוף שאחראי על הספורט הזה הוא האיגוד הישראלי לצניחה חופשית. כמו באיגודים אחרים בעולם, גם בישראל ישנם אנשים שהוסמכו להיות שופטים בצניחה חופשית – כל שופט והדיסציפלינות שהוא מוסמך לשפוט. ההסמכה נעשית ע"י שופטים ומדריכי שופטים מהקהילה העולמית, כולל שיפוט ומבחנים של אירועים בינלאומיים. השיא שבוצע כאן בפרדייב נמצא תחת הקטגוריה ותתי הקטגוריה הבאים: צניחות מבנים >>> מבנים ורטיקליים >>> מבנים על הראש (HD הד-דאון) >>> המבנה הגדול ביותר. ע"מ להכריז על שיא בצורה רשמית – חייבים לבצע את הצניחות לפי מספר כללים: ביום שבו מתוכנן ביצוע של שיא ברמה עולמית או ארצית (כמו שבוצע כאן בפרדייב) – חייב לנכוח שופט אחד (לפחות) באתר הצניחה עצמו. השופט צריך להיות מוסמך לשיפוט של הקטגוריה שתחתיה מבוצע ניסיון השיא, והוא מוודא שכל כללי הבטיחות וכללי ביצוע הצניחה הרלוונטיים מתקיימים. במקביל אליו, עוד שני שופטים (גם הם מוסמכים ספציפית לקטגוריה) יעזרו לשפוט את הצניחה הרלוונטית – אם כזו הוצהרה והתקיימה – מרחוק (התקשורת נעשית ע"י פתרונות מקוונים). לפני הצניחה עצמה, ועוד לפני שהם עלו למטוס - מצהירים הצנחנים (או מי מהם שאחראי על ניהול השיא) על רשימת המשתתפים המדוייקת, ועל הצורה הספציפית שאותה הם ינסו לבנות. לאחר הצניחה – אם אכן הצליחו הצנחנים לבנות את הצורה שהיו אמורים לבנות – הצלם הרשמי של הצניחה מביא את התיעוד של הצניחה ממצלמת הוידאו שלו – ואותה ישפוט צוות השופטים. בשלב הראשון ע"י השופט שנמצא פיזית באתר, ולאחר מכן באופן מקוון ע"י השופטים המרוחקים. רק לאחר שכל (3) השופטים המעורבים בדקו שהמבנה שהוצהר אכן נבנה בהצלחה, ואישרו אותו – אפשר להכריז על השיא החדש. האיגוד הארצי (במקרה שלנו האיגוד הישראלי לצניחה חופשית) יקבל מהשופטים את המידע לגבי השיא החדש שהוכרז, כולל השרטוט של המבנה - ע"מ לתעד ולתייק את כל החומר ברשומות האיגוד. לאחר מספר שבועות ועיבוד החומר, לרוב גם מוענקות תעודות למשתתפים בשיא, הכוללות את רשימת המשתתפים הרשמית ותיאור השיא החדש.
תמונה של השיא הסגור - מצולמת ממצלמת ראש של אחד הצנחנים בצד החיצוני של המבנה. ברקע הנוף הקסום של שמורת חוף דור הבונים וישובי חוף הכרמל
איך אנחנו בהשוואה למדינות אחרות בעולם?
במספר מדינות בעולם, הוכרזו בעבר שיאים ארציים של נפילה במבנה על הראש. ישנם גם שיאים בינלאומיים בתחומי הצניחה החופשית – בהם צנחנים מכמה מדינות עורכים בד"כ מספר מחנות אימונים לאורך תקופה ארוכה, שבסופה הם נפגשים לכמה ימים של צניחות יחד – עם הרבה צנחנים שקופצים בו-זמנית ממספר מטוסים – ע"מ ליצור יחד שיא עולמי חדש. השיא העולמי לנפילה של מבנה על הראש עומד כרגע על כ 164 צנחנים, והוא נקבע בשנת 2015 בשיקגו, ארה"ב.
בפרדייב אנחנו מבצעים אלפי צניחות טנדם בשנה, לאנשים שמגיעים אלינו לאחר שקיבלו מתנה של צניחה חופשית ממשפחה או חברים, או לאנשים שהחליטו שבא להם להתנסות בחוויה המטורפת הזו של אדרנלין טהור ונוף קסום מעל חוף הבונים. בסופו של דבר גם אם הגעתם כדי לממש צניחת מתנה, וגם אם הגעתם כי אתם רוצים להיכנס לספורט של צניחה חופשית ולהגיע לרמה גבוהה של תחרויות ושיאים – אפשר להנות אצלנו מרמה בינלאומית מבחינת מקצועיות המדריכים, הניסיון של הצוות, והציוד המתקדם.
האם אפשרי לבצע שיאים גדולים יותר בפרדייב?
בוודאי! בימים אלו אנו מתחילים בתכנון של השיאים הבאים שנרצה לבצע כאן בפרדייב, בתחומי הצניחה השונים. המטוס שמשמש אותנו לצניחה חופשית הוא אחד מהגדולים בארץ, והוא הושבח ושופר במיוחד לטובת מטרה זו. במהלך רוב ימות השבוע המטוס שלנו מצניח צנחנים שמגיעים לצניחות טנדם – צניחות היכרות עם מדריך – ואת הצלמים שלנו איתם. אבל כשמעלים למטוס צנחנים עם פרטיים - כלומר צנחנים שצונחים לשם השתתפות בספורט הצניחה החופשית – בגלל הגודל ונוחות העבודה איתו – המטוס שלנו מאפשר לנו להוציא ממנו קבוצות של עד 17 צנחנים (כלומר מבנה גדול של 16 איש + צלם). בשלב הבא גם נשתף מטוסים נוספים – וכך גם אפשר יהיה להרכיב שיאים ומבנים שמכילים יותר מ 17 צנחנים. בשילוב של מספר מטוסים - לכמה אנשים אפשר להגיע? השמיים הם הגבול!