בשמורה האווירית של פרדייב אנו עוסקים בתחומי צניחה חופשית ותעופה כבר מעל 21 שנה. מבחינתנו דבר ראשון במעלה הוא הקפדה על בטיחות. וזה לפני הכיף, לפני האדרנלין, לפני המהירות המטורפת ולפני החיוכים שלא יורדים מהפנים של הצונחים והצונחות שלנו. צניחה חופשית היא פעילות מהנה ביותר, אך יש בה גם סיכונים, וצריך להיות מודעים אליהם. אתם מוזמנים להיכנס לעמוד הסיכונים באתר שלנו, ולמצוא מידע חשוב בנושאים האלה, כולל סטטיסטיקות. לחצו כאן!
יש סיכונים וחשוב גם לדבר עליהם. הקדשנו את חודש פבואר כדי לדבר על חלק ממה שמסוכן בצניחה חופשית, ועל הדרכים שלנו לצמצם את הסיכונים למינימום האפשרי בכל צניחה וצניחה בפרדייב.
סטטיסטיקות נפגעים ותאונות צניחה חופשית
טנדם:
צניחה חופשית היא ספורט מסוכן. מדי שנה נפצעים ואפילו נהרגים צנחנים וצונחים בכל העולם.
אמנם ברוב התאונות מדובר בצנחנים מנוסים או בחניכים של קורסי צניחה סולו, ולא בצונחים של צניחות היכרות עם מדריך (צניחות טנדם), אך הסיכונים קיימים גם בהן. מנתונים שאסף איגוד הצניחה האמריקאי בעשור שבין 2010 עד 2020 לגבי מקרים של צניחה חופשית שהסתיימו במוות, מספר ההרוגים בצניחות טנדם שבוצעו בארה"ב, עמד על הרוג אחד (לא המדריך) מתוך כל 500,000 צניחות טנדם. באירופה המצב פחות טוב.
כאן אצלנו בפרדייב, לאור הסיכונים, חשוב לנו שגם אתם וגם אנחנו נהנה מחוויית צניחה חופשית בצורה הבטוחה ביותר. לכן חשוב לנו שצוות המדריכים שלנו יהיה המקצועי ביותר, צוות שעובר הכשרה יסודית כמו גם רענונים. אבל זה לא הכל: הקפדה על תחזוקת המצנחים, המטוס וגורמים רבים נוספים עליהם אנו לא מתפשרים, הביאה אותנו למקום בו אנו גאים בביצועים שלנו טפו טפו. קראו על סיכוני צניחה חופשית ותאונות הצניחה בפרדייב, בקישור: www.paradive.co.il/skydiverisks .
צניחות ספורט:
מי שעוסק שנים בצניחה חופשית, לרוב יאמר לכם שהסיכון הוא חלק בלתי נפרד. זה נכון, אך לצערנו הסיכון לפעמים גובה מחיר של פציעה או אפילו מוות. לפני מספר ימים הצגנו כאן נתונים לגבי צניחה חופשית עם מדריך – צניחת היכרות (טנדם). היום החלטנו להביא בפניכם את הנתונים לגבי צניחה חופשית של צנחנים מנוסים ו/או חניכי קורסי צניחה סולו: מנתונים שפרסם האיגוד האמריקאי לצניחה חופשית לגבי צניחות שבוצעו בארה"ב בעשור שבין 2010 ל 2020, עולה שבעוד תאונות ומקרי מוות שקורים בעת ביצוע של צניחות טנדם הם נדירים יחסית, כשמדובר בצנחנים מנוסים או חניכים, המספרים עוד פחות מעודדים: הרוג אחד מתוך כל 250,000 צניחות. המספר הזה הוא כמעט פי שניים ביחס למקרי המוות שדווחו בארה"ב מצניחות טנדם. אם ברצונכם למצוא עוד מידע על בטיחות וסיכוני צניחה חופשית בפרדייב, אתם מוזמנים להיכנס לעמוד הסיכונים שלנו, בכתובת: www.paradive.co.il/skydiverisks .
ניסיון:
פעם שמעתי צנחן ותיק מדבר עם צנחן צעיר על טעות שהוא עשה בנחיתה, אחרי צניחה חופשית מספר 14 שלו. הנחיתה הסתיימה בשלום, אבל רק במקרה:
ותיק: "היה לך מזל! אבל המזל הוא כמו כוס יין, ולצערי היא הולכת ונגמרת."
צעיר: אז איך אתה שורד 20 שנה שבהן כל מה שאתה עושה זה רק צניחה חופשית?
ותיק: הכוס של המזל שלי נגמרה מזמן, אבל למזלי יש לי כוס יין גדולה מלאה בניסיון!
כמו בהרבה תחומים, גם בעולם של צניחה חופשית ניסיון הוא המפתח להצלחה. קחו למשל תאונות דרכים: אם תסתכלו על התפלגות המעורבים בתאונות, תגלו שנהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים ב-75% יותר מנהגים עם 10 שנות ניסיון. כן, כמעט פי שניים יותר! גם בעולם הצניחה החופשית המגמות דומות. לנו בפרדייב ברור שהניסיון הוא שם נרדף לבטיחות. חשוב לנו שאת הצניחה שלכם תעשו בראש שקט ולכן רצינו שתדעו: כבר 22 שנה שאנחנו נושמים וחיים צניחה חופשית. ויותר מ 175,000 איש צנחו איתנו את הצניחה החופשית הראשונה שלהם.
אתם מוזמנים לבקר בדף המדריכים ולגלות כמה צניחות צבר כל אחד מהמדריכים שלנו - כדי שתקפצו מהמטוס עם חיוך גדול.
הניסיון של המדריך לא תמיד מספיק!
צניחה חופשית היא ספורט אווירי, אתגרי ומסוכן (קישור לדף הסיכונים בעולם ובפרדייב). ישנם גורמים רבים וחשובים שעשויים להשפיע על בטיחות הצניחה, בלי קשר לניסיון של המדריך.
ניקח לדוגמה את מזג האוויר: צניחה חופשית היא פעילות OUTDOOR אשר מושפעת רבות ממזג האוויר. צניחה במצבים של רוח קיצונית ולא יציבה, גשם או עננות כבדה - חושפת את הצונחים לסיכונים בהם לפעמים גם הניסיון של המדריך לא מספיק. משב רוח חזק עלול להפתיע וליצור מצב בו למדריך צניחה חופשית תהיה שליטה פחותה על יכולת ניווט המצנח. במצב זה קורה שהנחיתה מתבצעת לא בשטח העיקרי המתוכנן, ולפעמים, בשל יכולת התמרון הנמוכה, אפילו בשטח שאיננו מתאים לנחיתת צנחנים. נחיתות בתנאים אלו עלולות להסתיים בהיפגעות הצונחים. מזג האוויר משפיע על שלבים רבים בפעילות של צניחה חופשית - הטיסה, הנפילה החופשית, הטסת המצנח, כושר הניווט וכמובן הנחיתה.
פה נכנס לתמונה הניסיון של צוות הניהול שלנו. בפרדייב אנו צונחים צניחות חופשיות כבר למעלה מ 21 שנה. 21 שנה בהן אנחנו עוקבים אחרי שינויי מזג האוויר ולומדים אותם, ומפתחים שיטות שיצמצמו ככל הניתן מצבים בהם מזג האוויר יפתיע צנחנים בזמן שהם באוויר.
כשמדברים על מזג אוויר מאתגר במיוחד, יש פתגם של מדרכי צניחה חופשית שאומר "עדיף להיות על הקרקע ולרצות להיות באוויר, מאשר להיות באוויר ולרצות להיות על הקרקע". כך גם אצלינו בפרדייב: אנחנו תמיד משתדלים להיות הכי זהירים לפני הצניחה עצמה - כך שלא נהיה מופתעים כשאנחנו באוויר! אנו גאים בצוות הניהול שלנו, במקצועיות שלו ובנסיון האדיר שצבר - ובזכותו צניחה חופשית בפרדייב הופכת לבטוחה יותר.
נכון, זה לא נעים להגיע בשיא ההתרגשות לחוף הבונים לכבוד יום הולדת או כל אירוע חגיגי אחר ולגלות שפעילות שהמתנה שלנו - צניחה חופשיתו בוטלה. אבל חשוב לנו שתדעו: על אף האכזבה שלכם אנו עושים זאת בלב שלם כחלק מניהול הסיכונים שלנו, ומתוך המטרה לשמור על חיי הצונחים. לכן גם בתחום הזה, לניסיון שלנו אין מתחרים: היכולת לזהות בצורה טובה יותר מצבים בהם יש עליה בסיכון.
על אף הניסיון הנצבר העצום, חשוב לדעת שצניחה חופשית היא ספורט אווירי, אתגרי ומסוכן. למרות כל הניסיון, המשאבים והמאמצים שאנו בפרדייב מקדישים לניהול וביצוע הצניחות החופשיות, קורה שמתרחשות תאונות.
לא כל אחד יכול:
"בעולם הצניחה תמיד עדיף לפחד מאשר להיבהל" - כמו שכבר הבנתם, כחלק משמירה על בטיחות צריך לדעת גם מתי לוותר, ולא לבצע צניחה חופשית - לכן אם נזהה שאנחנו מותחים את מעטפת הבטיחות תמיד נבחר לוותר. זו גם הסיבה שבגללה לצערינו לא נוכל לאפשר לכל אחד לצנוח. לעיתים אנו מבטלים צניחה חופשית לאחד מכם בגלל חריגה ממגבלות גובה/משקל. לעיתים בגלל בעיות רפואיות. לבטל צניחה חופשית זה לא דבר פשוט. אנחנו יודעים שלרוב מדובר בחגיגה או מתנת יום הולדת, ושתמיד מדובר בהגשמת חלום. אנחנו מודעים להתרגשות הגדולה שלכם ומבינים שלפעמים אנחנו פוגשים אתכם אחרי לילה ללא שינה מרוב פרפרים בבטן, אבל לפני הכל אנחנו שמים את הבטיחות שלכם במקום הראשון. כשהבטיחות מובילה - לעיתים אנחנו נאלצים לוותר על אף התסכול והאכזבה.
תודה לכם שאתם סומכים עלינו, על הניסיון והמקצועיות שלנו. תודה שאתם מקבלים בהבנה את ההחלטות שלנו, גם אם אינכם מבינים תמיד את מכלול השיקולים. פרדייב הוא לא סתם מקום שצונחים בו. פרדייב הוא מקום שמתרגשים ומגשימים בו חלומות. אנחנו קמים כל בוקר רק כדי לזכות בחיוכים שלכם ולכן גם בחרנו בסלוגן "תרגישו חופשי לעוף…" אבל לצערנו לא תמיד זה מתאפשר.
פחדים:
אם כבר מדברים על ההתרגשות והפחדים, חשוב לתת את הדעת על המוכנות הנפשית שלכם לביצוע צניחה חופשית טנדם.
צניחה היא לרוב חוויה מעצימה ומרגשת, אך לצערנו במקרים בהם הצונחים אינם מוכנים מבחינה נפשית, היא עלולה להיות חוויה מלחיצה, מאד לא נעימה, שמשאירה עקבות לאחריה. חלק בלתי נפרד מכל צניחה חופשית הוא הפחד. רגע השיא לרוב הצונחים הוא לקראת הקפיצה מהמטוס, כשאתם יושבים עם הרגליים מחוץ לדלת המטוס. גם הנפילה החופשית ופתיחת המצנח הם חוויות אינטנסיביות אשר מציפות את כלל החושים בתחושות לא מוכרות ואגרסיביות. הגלישה עם המצנח הפתוח רגועה יותר, אך גם במהלכה חווים הצונחים תחושות פיזיות ונפשיות חדשות, איתן הם מתבקשים להתמודד.
במקרים בהם הצונחים אינם מוכנים לחוויה האינטנסיבית, הפחדים והלחץ עלולים להשתלט עליהם ולגרום להתקפי חרדה. במקרים אילו נפגע גם תפקוד הצונחים, ואז עולים הסיכויים לתאונה ולפגיעה פיזית.
לכן יש כמה דברים שחשוב לזכור לפני שנרשמים לצניחה או מעניקים צניחה חופשית כמתנה לאדם אחר: קודם כל מומלץ לא להפתיע את הצונח. מתנה כמו צניחה חופשית היא מיוחדת ומרגשת מספיק! אם בכל זאת החלטתם להסתכן ולהפתיע - דאגו להודיע מראש למופתעים על הצניחה שהזמנתם עבורם, לפחות שבוע ימים לפני הצניחה עצמה. העניין הזה חשוב מאד, כדי להשאיר להם זמן לעכל ולבחון את המוכנות שלהם לצניחה. בכל מקרה של ספק לגבי המוכנות הנפשית - כדאי לבטל או לדחות את הצניחה.
אל תתבלבלו! צניחה חופשית איננה משימה או אתגר שחובה לבצעם. לא מדובר במבחן אומץ, והחוויה לא מתאימה לכל אחד. לכן במקרים בהם הצונח מרגיש מועקה לפני ביצוע הצניחה או חשש לגבי המוכנות ויכולת ההתמודדות שלו עם החוויה יש לעצור ולבטל את הצניחה - וזאת על מנת למנוע נזקים.
כדי לבחון את ההתאמה הנפשית של הצונחים, מומלץ לתת להם לצפות בסרטונים של צניחה חופשית טנדם, לדבר עם חברים שכבר צנחו, ולקבל תיאור של החוויה. אתם מוזמנים לבקר ולצפות בפעילות הצניחה החופשית כאן אצלינו בפרדייב, וכמובן להתקשר ולשאול כל שאלה.
חשוב שתהיו בטוחים שאתם עולים למטוס עם חיוך. אם אינכם בטוחים בביצוע הצניחה אין לחץ, אנחנו צונחים פה כבר 21 שנה ומתכוונים להמשיך… יהיו עוד הזדמנויות. בסופו של דבר לרוב הצונחים עולים למטוס עם חיוך (אפילו חיך מפוחד)- נוחתים עם חיוך גדול שלא יורד לכמה ימים.
אז מה אתם יכולים לעשות:
דווקא בגלל הסיכונים, החודש בחרנו לשתף אתכם במאמצים שלנו להפוך צניחה חופשית לפעילות הכי בטוחה שאפשר. רצינו לדבר על כך שהדברים מורכבים. גורמים רבים יכולים להפוך כל צניחה חופשית, גם במקרה שתוכננה ובוצעה בצורה מושלמת - לצניחה שמסתיימת בתאונה ובנפגעים. אז מה אתם יכולים לעשות כדי שהצניחה שלכם תהיה בטוחה. אז קבלו את….
עשרת הדברות שיהפכו את הצניחה הראשונה שלכם לבטוחה יותר:
ותזכרו, צניחה חופשית היא ספורט אווירי, אתגרי ומסוכן. למרות כל הניסיון, המשאבים והמאמצים שאנו בפרדייב מקדישים לניהול וביצוע הצניחות החופשיות, קורה שמתרחשות תאונות. כנסו לדף - סיכונים בצניחה חופשית טנדם, סטטיסטיקת נפגעים ואירועי בטיחות בעולם ובפרדייב - לחצו כאן!
ציוד צניחה חופשית
תמיד שומרים גיבוי! ככה זה גם בצניחה חופשית. בכל המצנחים שלנו יש מספר מערכות טכניות שיודעות לעזור לנו במקרה שבו אנחנו צריכים תכנית פעולה חלופית. הן לא רק מגבות אותנו, אלא אפילו מגבות אחת את השנייה. המדריכים בפרדייב עוברים הדרכות ורענוני בטיחות באופן שוטף, על מנת לספק לכם (ולעצמם!) חוויה מקסימלית בכל ביצוע של צניחה חופשית.
מעשה ב 2 מצנחים: מה קורה כשיש בעיה עם המצנח? התשובה היא פשוט מאד: בכל המערכות שלנו יש 2 מצנחים. מצנח ראשי, ומצנח רזרבי. היה ויש בעיה כלשהי עם המצנח הראשי, המדריך יבדוק את מה שצריך לבדוק: אם אפשר לנסות ולפתור את הבעיה של המצנח הראשי – מעולה! זה מה שהמדריך יעשה. אם אין אפשרות לפתור את הבעיה – המדריך ינתק את המצנח הראשי, ויפתח במקומו את המצנח הרזרבי. ואיך זה מבחינת החוויה עצמה? האם המצנח הרזרבי מרגיש אחר? ממש לא! המצנחים הרזרביים שלנו, כמעט כמו הראשיים – נועדו להרגשה רגילה לחלוטין של צניחה חופשית, הם נהיגים ולרוב יאפשרו לכם גם הם – ליהנות מהנוף, מהשקט ומהריחוף באוויר.
2 ידיות: נניח שהמדריך לא מצליח לפתוח את המצנח – מה קורה אז? בכל המערכות שלנו, שתוכננו ועוצבו במיוחד עבור הספורט של צניחה חופשית, יש 2 ידיות לפתיחת המצנח הראשי. והיה ויש בעיה לפתוח את המצנח בעזרת הידית הראשונה – יפתח המדריך את המצנח עם הידית השנייה.
מחשבים בתוך ציוד לצניחה חופשית: מערכות הצניחה שלנו כולן נוצרו במיוחד עבוד צניחה חופשית. וכמו שאמרנו בעבר, ישנם הרבה גיבויים במערכות הללו. כך למשל גם לגבי הסייפרס: סייפרס הוא הדגם המתקדם ביותר של מערכות פתיחה אוטומטיות למצנחים רזרביים, והוא פועל ע"י מחשב קטן. המחשב הקטן הזה נמצא בתוך מערכת הצניחה שלנו. הוא מודד את הגובה שלנו מעל פני הקרקע, ואת מהירות השינוי בגובה. במקרה שבו הוא מרגיש שלא האטנו מספיק את הנפילה החופשית שלנו בגובה מסויים – הוא מקושר למנגנון הפתיחה, ויפתח את המצנח בעצמו. כך, גם במקרה שבו משום מה לא פתחנו מצנח בעצמנו – מערכת הסייפרס מתוכננת לפתוח את המצנח לפני הפגיעה בקרקע.
שירו של צנחן
"מה יקרה אם המצנח לא יפתח?" לרוב כשתשאלו צנחנים מקצועיים את השאלה הזו, הם יאמרו לכם שמצנחים תמיד רוצים להיפתח. שהם נולדו להיפתח! ומסתבר שאנחנו - שמתעסקים יום יום בביצוע של צניחה חופשית, לא המצאנו כלום: "שירו של צנחן" נכתב ב-1969 ללהקת פיקוד המרכז. אלוף הפיקוד דאז, רחבעם זאבי, הגיע לאחת החזרות של הלהקה כדי להתרשם מהתכנית החדשה - לפני שיצאו לבצע אותה בבסיסי צה"ל. כאשר שמע את השיר הוא מיד הודיע לצוות כי השיר לא יוכל להיכנס לתכנית כמו שהוא. לדבריו, המילים "שייפתח עלי שייפתח" נשמעו כמו תחינה של החייל שהמצנח ייפתח, ושהן עלולות בטעות להכניס לראשם של החיילים - את הרעיון שמצנח עלול שלא להיפתח כלל. הוא דרש בתוקף לשנות את השורה הזו, ואף הציע בעצמו את התיקון הדרוש: במקום לשיר "שייפתח" - לשיר "כשייפתח". הכ"ף הקטנה הזו אכן הוכנסה לשיר, השאירה אותו בתכנית של הלהקה, ולא פגעה במורל הצנחנים. אמנם החיילים בזמנו לא ביצעו צניחה חופשית אלא צניחה צבאית (המכונה גם צניחה אוטומטית), אבל מאז ועד היום נראה שגם המורל של אלה שמתעסקים בצניחה חופשית תמיד נשאר מרומם. תרתי משמע!
אגב אם כבר עסקנו בשיר אז הנה עוד נקודה מעניינת: על פי דרישתו של גנדי, חיילי הלהקה עברו קורס צניחה (!) - במיוחד בשביל צילומי הקליפ שלהם לשיר. אם תחפשו בדף"פרדייב בתקשורת" תוכלו למצוא גם כמה קליפים חדשים שצולמו אצלינו במהלך צניחה חופשית.
שירו של צנחן | מילים: יורם טהרלב, לחן: יאיר רוזנבלום
ראית אותו במטוס הממריא......
כבוד למקצוע
החודש בחרנו לספר לכם על חלק מהמאמצים שלנו לשמור ולשפר את בטיחות פעילו הצניחה חופשית בפרדייב. חשוב שהדברים יהיו ברורים: המאמצים שלנו לצימצם את הסיכונים, אינם הופכים אותנו לחסינים מפני תקלות! אף אחד לא חסין וכל צניחה חופשית יכולה להסתיים בתאונה - גם אם היא מתקיימת במקום הבטוח בעולם. לא מספיק להתמקד בציוד איכותי, ברמה מקצועית של הצוות, או בתחזוקת המטוס בלבד. יש לפעול במגוון רחב של תחומים כדי לצמצם את הסיכונים הטמונים בצניחה חופשית - ולזכור שלעולם לא ניתן לבטלם לחלוטין. הסיכון תמיד קיים.
אסור לומר "לי זה לא יקרה", גם אם מספר תקריות הבטיחות עלול להיראות נמוך בעיני אחדים. אסור לזלזל בסיכויים ובסיכונים להסתבחות צניחה חופשית, ויש לשמור תמיד על דריכות.
אנחנו זוכרים לתת כבוד למקצוע בו אנו עוסקים. אל תתנו לאווירה המשוחררת, לחיוכים ולבדיחות להטעות אתכם. אנו מתייחסים ברצינות ובכבוד לכל צניחה וצניחה, כדי שאתם וגם אנחנו - נרגיש חופשי לעוף…
לא כך חשבנו שנחתום את חודש מדברים בטיחות בפרדייב
משפחת פרדייב המומה, עצובה וכואבת את מותם בטרם עת של חברינו - רחו (רחמים) מרציאנו ועמית אברוצקי, אשר נהרגו בתאונת המטוס ליד הרי ירושלים ביום שבת האחרון (26.02.22). רחו היה צלם צניחה חופשית אצלנו בשנותיו הראשונות של המועדון, ועמית הצטרף לצוות פרדייב בשנת 2013 ולתקופה היה צלם צניחה חופשית בפרדייב גם הוא. שני צנחנים מוכשרים, מלאי שמחה, שאהבו להנות מהחיים ואהבו לתת ולעזור לכל מי שהיה סביבם.
רחו ועמית - החיוכים והצחוק שלכם ישארו איתנו תמיד. עבורכם השמיים כחולים לנצח!
לא כך חשבנו שנחתום את החודש בו התמקדנו בשיח על בטיחות בצניחה חופשית. תאונה אווירית קשה הקשורה במזג האוויר אשר גבתה מחיר כ"כ כבד. התאונה הזו היא לא עוד מספר בסטטיסטיקה. היא תאונה בה איבדנו חברים, והלב מסרב להאמין.
פעילות: לפייסבוק (תעלה ב 6/2/22):
אם אתם נהגים בטוחים - מגיעה לכם צניחה חופשית מתנה!
ספרו לנו בתגובות למה אתם נהגים הכי בטוחים שיש ואנחנו נעיף אתכם ב 200 ק"ש! כי אצלנו בטיחות זה שם המשחק.
מה צריך לעשות:
1. כתבו תגובה
2. תייגו חברים שלא נהגים משהו...
3. שתפו את הפוסט וכמובן עקבו אחרי העמוד שלנו.
⚠ הפעילות לכבוד חודש "מדברים בטיחות בפרדייב". אנחנו ממשיכים את שיתוף הפעולה עם עמותת "אור ירוק", ומזמינים גם אתכם להילחם למען הבטיחות בדרכים - הפעילות פתוחה למצטרפים ל"עיגול לטובה" של "אור ירוק" בלבד.לחצו כאן!
בהצלחה!
*הפעילות עד ה 22.2.22
*התגובה שלדעתנו תהיה המוצלחת ביותר, תזכה את כותב/ת התגובה בצניחה חופשית מתנה.
*המתנה צניחת טנדם חופשי, למימוש עד סוף 2022
*הצניחה תינתן לכותב/ת התגובה והיא איננה ניתנת להעברה