התנאים בעולם בין המלחמות

המלחמה שלכאורה סיימה את כל המלחמות הביאה עידן חדש לאירופה ולעולם. עם סיום המלחמה ירדו מבמת ההיסטוריה שלוש מעצמות גדולות של העידן האוטוקרטי: תורכיה, רוסיהואוסטרו-הונגריה. מעצמות חדשות עלו במקומן, בראש ובראשונה ברה"מ וארה"ב. יחד עם זאת, שתי מעצמות אלו נותרו במידה רבה בשוליים ואת הסדר העולמי החדש המשיכו להובילבשנות ה 20- אנגליה וצרפת. גרמניה יצאה מן המלחמה מוחלשת מאוד מבחינה צבאית ומפורדת מבחינה פוליטית וחברתית. במהלך שנות ה 20- התגבשו גם שלושת המחנות הרעיוניים העיקריים של המאה ה 20- : הדמוקרטיה הליברלית, הקומוניזם והפשיזם.בתחילת שנות ה 20- פרצו משברים כלכליים שנבעו מנזקיה הכספיים ארוכי הטווח של המלחמה, מן הגלובליזציה בתחום הפיננסים ומחוסר ביטחונן הכלכלי של מספר מדינות מרכזיות במערכת הבינ"ל. יחד עם זאת, המערכת הכלכלית התייצבה בהדרגה עד להתמוטטות הגדולה שגרמה נפילת בורסת וול-סטריט באוקטובר 1929 . למרות עוצמתו של המשבר בשנות ה- 100 הכלכלה הבינ"ל המשיכה לתפקד, בייחוד על רקע ה"ניו-דיל" של נשיא ארה"ב רוזוולט - התוכנית הכלכלית-חברתית הרחבה שחילצה בסופו של דבר את ארה"ב ממעמקי המשבר הכלכלי והקרינה גם על שאר העולם.אחרי עשור של שלום החלה המערכת הבינ"ל להתחמם בשנות ה 100- בגלל עליית כוחם שלהכוחות הפוליטיים והרעיוניים החדשים. שורה של סכסוכים מזוינים פרצו בעולם והגבירו בהדרגה את המתיחות הבינ"ל. מדיניות החוץ האגרסיבית של יפן ושל גרמניה, והאיום המרומז מצד הקומוניזם הסובייטי האיצו את ההתדרדרות, אשר הגיעה לשיאה עם פרוץ מלה"ע השניה.התקופה שבין המלחמות הצטיינה גם בפריחה תרבותית ובהתפתחויות חברתיות שונות.זרמים אומנותיים חדשים ומלהיבים עלו מבין החורבות שהותירה המלחמה. גרמניה הוויימארית בלטה במיוחד בחדשנותה. כאן נולדו או התפתחו במידה מואצת זרמים כמוהאימפרסיוניזם, הבאוהאוס והדאדאיזם. בצרפת עלתה ופרחה מוזיקת השנסונים ובבתי הקפה של פריז ישבו מדי יום (ולפעמים כל היום) פילוסופים וסופרים רבי השפעה. בארה"ב הפך הג'זלזרם מוזיקלי מוביל. בארה"ב ובגרמניה צמחה בתקופה זו תעשיית קולנוע ענקית וחדשנית.הזמן הפנוי שעמד לרשות חלק ניכר מתושבי אירופה וארה"ב הלך וגדל. בני התקופה החלו לנסוע - כולל אל מחוץ לארצותיהם, פיתחו תחביבים והרבו לעסוק בספורט ובפעילות פנאי.בארה"ב במיוחד שנות ה 20- היו שנות שגשוג ופריחה. כלכלתה של ארה"ב נפגעה פחות מכלכלתה של אירופה כתוצאה ממלה"ע הראשונה ויציאתה מן המשבר היתה מהירה יותר.היתה זו תקופה יוצאת דופן, בה רכשו מיליוני בני אדם בטחון כלכלי ורכוש. הצמיחה של תקופהזו באה לידי ביטוי בין השאר בעליית ההכנסה הממוצעת לנפש מ 522- דולר לשנה ב- 1921 ל-716 דולר ב- 1929 . יתכן שהביטוי הבולט ביותר לשגשוג היה בתחום התחבורה האישית. תעשיית הרכב האמריקאית צמחה ומכירותיה זינקו. ב- 1929 יוצרו בארה"ב 5,621,715 מכוניות - כחמש שישיות מכלל ייצור המכוניות העולמי.  השגשוג של שנות ה 20- בארה"בהיה גורם מרכזי לכך שבשנים אלו עברה ההובלה בתחום פיתוחי התעופה למדינה זו, למרות שבעידן זה זרועות האויר של הצבא והצי שלה הלכו והתנוונו. תמונת מצבה העלוב של התעופה הצבאית בארה"ב עלתה בבירור במהלך משפטו הצבאי הסנסציוני של קולונל ויליאם"בילי" מיטשל ב 1925- . בין השאר, גנרל קרל ספאץ, בעתיד מפקד ח"א האמריקאי, העיד במשפט כי לרשות ח"א של צבא ארה"ב לכל היותר 15 מטוסי קרב מודרניים מבצעיים.  ניוון זה נבע במידה רבה מן הבדלנות האמריקאית, אבל גם מרוח עולמית כללית יותר אשר צפתה  שנים ארוכות של שלום אחרי הטראומה של מלה"ע הראשונה. אווירה זו הביאה ליוזמות שלפירוק חימוש כללי.השנים שבין מלחמות העולם היו אם כן עידן של חוסר ודאות רבה, אבל גם עידן של אופטימיות שתסס מיצירתיות תרבותית ופעם מבחינה חברתית.