ביום ראשון, ה-17 ביוני 2012, מלאו בדיוק 59 שנים לנחיתתם של מטוסי הסילון הראשונים בישראל. המטוסים, מדגם מטאור T-7, נתקבלו מיד לאחר נחיתתם בבסיס רמת-דוד בטקס חגיגי במעמד ראש-הממשלה ושר הביטחון דאז, דוד בן-גוריון. בן גוריון היה זה שהעניק למטוסים את השמות "סופה" ו-"סער" בעצת מזכירו, יצחק נבון, אשר בחר את השמות מתוך התנ"ך. צמד המטוסים חנכו את "טייסת הסילון הראשונה" שנפתחה בבסיס רמת-דוד בפיקודו של רס"ן מנחם בר. המטאורים הדו-מושביים שבהם מדובר לא הצטיינו ביכולותיהם או בביצועיהם. תכולת הדלק שלהם הייתה נמוכה ומכאן גם שהותם באוויר, הם לא נשאו חימוש כלשהו, תאי הטייס שלהם לא היו מדוחסים ואף לא היו להם כסאות מפלט! עם זאת, מטוסים אלה ובעקבותיהם מטאורים רבים נוספים (שמיעוטם היו דו-מושביים ומרביתם חד-מושביים) תרמו תרומה מיוחדת במינה לעיצוב דמותו ולבניין כוחו של חיל-האוויר הישראלי. באמצעות מטוסים אלה הוסבו עשרות לוחמי צוות-אוויר מטיסה במטוסי קרב בוכנתיים לטיסה במטוסי קרב סילוניים, שבהם התעתד חיל האוויר להצטייד. בהמשך, נערכו ב"טייסת הסילון הראשונה" קורסי השלב המתקדם, שבהם השתתפו ועברו הכשרה על המטוס כלל פרחי הטייס שהיו מיועדים להיות טייסי קרב.
האיש שניצח על המאמץ, מפקד "טייסת הסילון הראשונה", היה רס"ן (לימים אל"מ) מנחם בר. הוא שבחר, יחד עם מפקדיו, את אותה "נבחרת חלומות" ראשונה בת שישה טייסים שהוכשרו למטוסי סילון והוא שבנה בשקדנות ובקפדנות שכה אפיינו אותו את תכניות הלימוד ואת תהליך ההכשרה לטייסי הסילון הראשונים. עבור מנחם בר עצמו הייתה זו "סגירת מעגל" מרגשת ומעין שיא של התפתחות אישית ומקצועית בחייו: הוא החל את דרכו בתעופה כנער צעיר ממושב כפר-יהושע שבעמק יזרעאל, וצבר ניסיון ואומץ לב במהלך זינוקיו בגלשונים פשוטים ובדאונים שונים ממדרונות "כפר-ילדים" שבשיפולי גבעת-המורה, מעל עפולה. נער זה היה לאחד מראשוני הטייסים העבריים ב"מחלקת הטייס" של הפלמ"ח, טס ב"פרימוסים" הקטנטנים של תחילת מלחמת העצמאות במסגרת "טייסת הגליל" האמיצה שישבה ביבנאל וסייע ממעל לישובים הנצורים בגזרתו. לאחר מכן השתתף בקורס טייס בצ'כיה, סיים את הכשרתו המאולתרת בקורס טייס מספר "מינוס 1" במאי 1949 בתל-נוף, והיה מראשוני טייסי הקרב של חיל-האוויר במטוסי בוכנה "קלאסיים" של מלחמת העולם השנייה: ספיטפייר ומוסטנג. מנחם בר פיקד על "טייסת הקרב השניה"/"טייסת העקרב" שהפעילה מטוסי ספיטפייר בבסיס רמת-דוד ובה התבצעו קורסי האימון המבצעי של טייסי הקרב בחיל-האוויר, והנה הוא זוכה להוביל את מהלך קליטתם של מטוסי הסילון הראשונים! הייתה זו הגשמה, הלכה למעשה, של סיסמא שהושמעה ונכתבה באותם הימים: "מטיסן ודאון - לסילון". על מנחם בר ז"ל, על עמיתיו ופקודיו ועל מטוס המטאור, כתב נתן אלתרמן את השיר "הנה הטייסים", לאחר שביקר ברמת-דוד בשנת 1955. מנחם בר עצמו מוזכר בשיר...
"אבל הנה נדם השאג חרישי
ומן המטאורים שעמדו מנוע
וממטוסי-הקרב יצאו האנשים
בני דגניה, גן שמואל, כפר יהושע..."
מאמר זה נכתב ע"י אבי משה-סגל.