חובבי הטניס בטוח מכירים את הטורניר אבל אנחנו, בגלריה לתעופה, היינו רוצים להכיר לכם את האיש והאגדה, גיבור צרפת - רולאן גארוס האמיתי...
גארוס היה ספורטאי רב-תחומי מוכשר מאין כמוהו: ריצה, כדורגל, הרמת משקולות וגם טניס כמובן. הקשר של גארוס אלינו, לעולם התעופה, התחיל בזכות ה - "Air meet" או - "Aviation meet" (מפגש או מפגן אווירי) הראשון בהיסטוריה, שהתקיים בריימס, צרפת 1909. באירוע הזה נערכו טיסות ראווה לעיני עשרות אלפי צופים וגם תחרויות טיסה.
גלן קרטיס האמריקני, למשל, זכה במקום הראשון לאחר שטס מרחק של 10 ק"מ בזמן של 16 דקות בדיוק. למקום השני, דרך אגב, הגיע מתכנן המטוסים המפורסם לואי בלריו, שפיגר אחרי קרטיס בזמן מגוחך של 6 שניות... כנראה שהקהל המקומי היה המום (או כפי שנהוג לומר בצרפתית: בשוק) שה"פייבוריט" בלריו, שרק חודש אחד לפני כן עשה היסטוריה כשחצה את תעלת לה-מאנש, הפסיד לאמריקני.
בכל אופן, כשרולאן גארוס ראה את המטוסים ואת הטייסים, הוא הבין סוף סוף מהו הייעוד האמיתי שלו - הוא רצה לעוף! עוד באותה שנה גארוס החל להטיס את ה"המונופליין" (מטוס חד-כנפי) של חלוץ התעופה אלברטו סאנטוס דומא - בן למשפחה עשירה (בזכות מטעי הקפה שלה) מברזיל, שביצע אז ניסויי תעופה בפריז.
שמו של המונופליין היה "דמוואזיל" ("Demoiselle") כלומר, "העלמה" - כמו "Mademoiselle", רווקה בשפה הצרפתית. הדמוואזיל היה קל משקל עם כבלי מתכת, שלד עשוי במבוקים ומנוע "Twin" שטוח שסיפק 25 כ"ס והותקן בקדמת ובמרכז הכנף.
דרך אגב, מנוע מהמשפחה הזאת מוצג גם אצלנו, באולם "ציפור האדם" - אולם הכניסה לגלריה לתעופה.
סאנטוס האמין בכל לבו שהתעופה עתידה להפוך ל"מיינסטרים" ולנחלת הכלל, הוא פיזר את התרשימים של ה"עלמה" בכל מקום, חינם אין כסף, וכך הפך המטוס שלו לראשון שקיבל פס-ייצור משלו. רצו לבנות 100 מטוסים, הצליחו לייצר 50 ולמכור 15, במחיר של 7,500 פרנקים צרפתיים ל"חתיכה" והם טסו נהדר - במיוחד אם הטייס היה קל משקל.
בשנת 1911 רולאן גארוס החל להטיס את הדבר האמיתי של אותם ימים, מטוסי בלריו והוא גם משתתף במירוץ פריז-מדריד המפורסם. במירוץ הזה, דרך אגב, זכה ז'ול ודרין ("הבריון המעופף") שהיה, בעצם, היחיד שסיים.
שנתיים לאחר מכן גארוס עושה היסטוריה: הוא ממריא מסאן-רפאל שבריביירה הצרפתית, חוצה את הים התיכון ונוחת בביזרטה שבטוניס. 740 קילומטרים ב-7 שעות ו-510 דקות. הוא היה הראשון שחצה את הים התיכון.
שנה לאחר מכן, ב-1914, הוא מתגייס למאמץ המלחמתי. בתור טייס קרב, גארוס מבין שיירי מהמטוס בכינון ישיר (ולא הצידה בעזרת מקלע אישי), הוא עניין בעל חשיבות עליונה. אבל איך אפשר לירות לפנים מבלי לפגוע בלהבי המדחף?
גארוס שקד על פיתוח "מתאם ירי" שיאפשר לטייס לירות בכינון ישיר מבעד לפרופלור המסתובב, ב"נקודות המתות" של הסיבוב. גארוס ביצע את הטיסה החמושה אשר מצויידת במתאם שכזה בשנת 1915, במטוס מתוצרת "מורן-סולנייר" ובו מכונת יריה מסוג "הוצ'קס" 8 מ"מ ובנוסף הוא מיגן את הלהבים בלוחות פלדה למקרה של חוסר תיאום. ב-18 לאפריל 1915 גארוס מצליח להפיל שלושה מטוסי אוייב, אבל אז הוא סופג אש נ"מ מן הקרקע ומופל בעצמו.
הגרמנים, שהבינו שנפלה לידיים שלהם מציאה חשובה מאוד, מיהרו לאסוף את שרידי המטוס ובתוך זמן קצר יצאה חברת המטוסים "פוקר" עם מתאם מוצלח ומתקדם הרבה יותר. עקרון הפעולה שלהם היה שימוש בפיקה המותקנת על ציר המדחף וכאשר הציר הסתובב, אותה פיקה לחצה על מוט ארוך אשר היה מחובר להדק של מכונת הירייה.
הפיקה הותקנה בצורה כזו שהירי התבצע כאשר להבי המדחף נמצאו במצב אופקי והמערכת החדשה הזו הקנתה לגרמנים עליונות אווירית מוחלטת, לזמן מה.
גארוס, דרך אגב, אשר נפל בשבי באותו אירוע, הצליח להימלט מהגרמנים ולשוב במהרה לשמי המלחמה.
רולאן גארוס נחשב ל"אייס" הראשון בהיסטוריה, למרות שיש הטוענים שהיו לו רק ארבע הפלות, ולא חמש כפי הנדרש.
בשנת 1918, חודש לפני תום המלחמה ויום לפני יום הולדתו ה-100, גארוס נהרג בקרב אוויר.