17 בדצמבר 1947 – תקיפה אווירית ראשונה של כוח עברי

מפקד מחלקת הפלמ"ח אלי אביבי (שינדרובסקי) ז"ל, שכונה "ירקונה" על שם המושב בשרון שממנו בא, לא זכה לטוס עד לאותו בוקר חורפי של תחילת מלחמת העצמאות בנגב הנצור.

את "טיסת החוויה" הראשונה והחגיגית של חייו עשה אלי במטוס פולני קטן מדגם R.W.D - 110 כשהוא חגור היטב למושבו, מקלע "ברן" אחוז בידו, 25 מחסניות מונחות למרגלותיו (וערימת רימוני יד למרגלות הטייס...). אלי אביבי, לוחם ומפקד צעיר שעסק במשך שבועות (מאז כ"ט בנובמבר 1947) בליווי שיירות ובאבטחתן החמושה מפני מארבי הכנופיות בדרכי הנגב - מוצא את עצמו מבצע, ללא כל הכנה מראש, פעולת תקיפה אווירית ראשונה מסוגה בהיסטוריה שלנו, יחד עם הטייס פנחס (פיניה) בן-פורת, ש"נידב" אותו למשימה בספונטניות פלמחאית טיפוסית. הכול מתחיל בזה שב-16 בדצמבר 1947 הותקף סיור של לוחמי פלמ"ח שנע ממזרח לבאר-שבע. פצוע מהתקפה זו הובא לישוב הנצור בית-אשל, ומטוס קל הוזעק מתל-אביב והגיע למחרת היום עם טייסו, פיני בן-פורת, איש מחלקת הטייס של הפלמ"ח. המטוס הוכנס לחצר הישוב המבודד ומיד התברר שהפצוע כבר הוצא מהמקום בדרך היבשה. לפתע התמלא הקשר בקריאות מצוקה שמקורן היה בישוב הסמוך, נבטים, שאף הוא נצור ומבודד. התברר לאנשי בית-אשל ולטייס שעימם שהישוב נבטים נמצא תחת התקפה, ועלתה יוזמה לצאת במטוס הקל ולתקוף מהאוויר את הפורעים.  אלי אביבי, מפקד מחלקת הפלמ"ח, היה הלוחם הבכיר בשטח ואך טבעי היה שייבחר לפעולה המאולתרת.

     

"ירקונה" נקשר היטב למושבו מכיוון שדלת המטוס פורקה על מנת לאפשר ראות מיטבית וירי מקלע מתוך תא הנוסעים... מרבית מלאי התחמושת של בית-אשל הוטענה למטוס ופיניה בן-פורת תידרך את "ירקונה" בקצרה, השעה דוחקת ואין להשתהות יתר על המידה... פיניה ו"ירקונה" לא הצליחו לאתר את תוקפי נבטים מהאוויר, אך "ירקונה" ירה צרורות מקלע והטיל רימונים לעבר מקומות משוערים, שבהם סביר שיסתתרו. הרימונים, אגב, התפוצצו באוויר בקרבת המטוס... כשהחליטו שמיצו את פעולתם, נחת פיניה בן-פורת בנבטים, השאיר שם את "ירקונה" ואסף למטוס במקומו לוחם פצוע, שאותו הטיס הישר לתל-אביב. כך הפכה התקיפה האווירית הראשונה להיות גם הפינוי האווירי הראשון! מספרים, שלמחרת היום באו הערבים להתלונן במשטרת באר-שבע הבריטית על התקיפה האווירית המפתיעה שחוו, אך הבריטים פשוט לא האמינו להם.

אירוע חלוצי זה התרחש בדיוק ביום השנה לטיסתם הראשונה של האחים רייט (17 בדצמבר 19010) ופתח את הדרך לכל מה שבא בעקבותיו: הקמת חיל-האוויר הישראלי שנבנה ונוצק במהלך קרבות מלחמת העצמאות, ופיתוחה של התעופה האזרחית בישראל, מאז ועד היום. פיניה בן-פורת ז"ל, מקיבוץ נען, היה לטייס בכיר, מדריך טיסה ומפקד טייסת בחיל-האוויר הישראלי וזכה להיות לאחד הטייסים הישראליים הראשונים בשורות "אל-על". בשנת 1955 הופל מטוס הקונסטליישן שבו שימש כקצין ראשון בשמי בולגריה. כל הנוסעים ואנשי הצוות נספו. אלי אביבי ז"ל, שכונה "ירקונה", שב בתום הקרבות ליישובו והיה חקלאי, וגם הוא לא האריך ימים. הישובים נבטים ובית-אשל שרדו את מוראות המלחמה, אך פונו ממקומם לאחריה. תפקידם תם. תפקידיהם האזרחיים והצבאיים של כלי הטייס אך החלו. היה זה רגע שיא בתחילתה של הדרך לשחקים!

מאמר זה נכתב ע"י אבי משה-סגל.