הטייגר מות' הוא מטוס אימון מיוחד במינו, מטוס שעשרות אלפי טייסים ברחבי העולם טסו עליו את טיסותיהם הראשונות וגם אצלנו בארצנו הקטנטונת, זהו מטוס ששימש בקורסי הטייס הראשונים ממש בחיתוליה של התעופה ביישוב היהודי, עוד הרבה לפני קום המדינה.
צוות הגלריה לתעופה הביא את הטייגר מות' למצב טיסה והוא משתלב נפלא על רקע חוף הבונים והכרמל בעודו ממריא ונוחת מטיסות בשמי השמורה.
יצחק צ'יזיק, מחלוצי התעופה בארץ ישראל, חזר ארצה מלונדון במרץ 34 , שם השלים את לימודי הטייס שלו ניסה לשכנע את דוד בן גוריון ודב הוז להקים בית ספר לטיסה בארץ ישראל. הם קיבלו את תכניתו אך לא אישרו את בקשתו לתקציב לרכישת מטוס טייגר מות',בטענה שכסף זה דרוש לרכישת נשק ותחמושת להגנת הישובים בא"י, כן שהבריטים ששלטו בא"י לא יאשרו להביא את המטוס. כשקיבל צ'יזיק את אישור הבריטים, הושג המימון והוא יצא עם דב הוז לבריטניה ומטוס טייגר מות' נרכש, אך נשאר בלונדון עכב חילוקי דיעות בין צ'יזיק לפנחס רוטנברג, גם כשהוקמה חברת "נתיבי אויר ארץ ישראל" שהיתה אמורה גם לרכז את הדרכת הטייס בארץ. התעופה האזרחית בארץ התפתחה והוקמה חברת התעופה "אוירון" שבסיסה היה בקיבוץ אפיקים שבעמק הירדן. מטוס הטייגר מות שרכש צ'יזיק, שמספרו הסידורי היה 3314 ורישומו הבריטי G-ACYN שופץ ונשלח ארצה יחד עם מדריך טיסה בריטי באוקטובר 34. לאחר שהורכב בוצעו בו כמה טיסות הדרכה והסבה והוא הועבר לביה"ס לטיסה של חברת אוירון. המטוס שימש לטיסות סיור ושמירה על עובדים בשדות מרוחקים, להצנחת אספקה לישובים מרוחקים כמו נגבה וחולדה שנותקו מהמרכז בחורפים הקשים, וכמו כן הטיס סיוע למתיישבי קיבוץ חניתה. המטוס גם נחת לראשונה במנחת שבסדום בשנת 1938.במרץ 38, שימש להדרכה בקורס הטייס הראשון של חברת אוירון שנערך באפיקים שבו השתתפו המצטיינים ממשתתפי מחנות הדאייה שנערכו בא"י. כשהוחלט להחליף את הרישום הבריטי ברישום מנדטורי ארץ-ישראלי, הוקצה למטוס אות קריאה VQ-PAN אך חברת אוירון לא הספיקה לצבוע אותו על המטוס שכן הוא התרסק על אחת הגבעות ליד אפיקים בתחילת 1939. שני מטוסי D.H.82C , מס' יצרן DHC-1747 ברישום קנדי CF-CJA ומס' יצרן DHC-1653 ברישום קנדי CF-CTB נרכשו בקנדה באפריל 1937 האחד ע"י אירגון נח"ת (נשים חובבות תעופה מתרומות תושבי חיפה) והשני תרומת גב' ברזובסקי מדרום אפריקה לזכר בנה שנהרג כטייס במלחמת העולם השניה.הם הגיעו ארצה באניה אל "הקלוב הארץ ישראלי לתעופה" והורכבו במוסך של חברת אוירון ברמלה.הם נחנכו ב-30 באוקטובר 47, הועמדו לשימוש מחלקת הטייס של הפלמ"ח ושימשו לאימון טיסה ולטיסות צילום לטווח ארוך. כשהפסיקה אוירון את פעולותיה מרמלה באוקטובר 47, הועברו המטוסים, שנשאו רישום מנדטורי VQ-PAT ו-VQ-PAU לשדה התעופה בחיפה ושם הופעלו לגיחות צילום בצפון במסווה של טיסות ניווט.לאחר שהשתלבה מח' הטייס של הפלמ"ח ב"שירות האויר" של אירגון ההגנה, הועברו שני המטוסים לרשות שירות האויר, ולאחר מכן שימשו להדרכת אנשי מח' הטייס של הפלמ"ח ע"י פנחס בן פורת, וכן לטיסות ריענון של בוגרי מח' הטייס. במסגרת ההתארגנות של שירות האויר והקמת טייסת א' הועברו המטוסים לשדה דב. הם השתתפו בטיסות הדרכה וכן בסיורים מעל לנגב החל מהמחצית השניה של דצמבר 47. ב-15 בינואר 48 החלו המטוסים להשתתף בטיסות להטלת תחמושת לישובי גוש עציון הנצורים. ובפברואר השתתפו בגיחות סיור וצילום בגובה נמוך לאורך הגבולות כדי לבדוק צירי פלישה אפשריים, וכן המשיכו בטיסות האספקה לגוש עציון.ב-4.3.48 התהפך אחד מהמטוסים בהמראה מהמנחת בכפר עציון וניזוק קשות. באפריל 48 הופל אחד מהמטוסים מאש מהקרקע בעת סיור שביצע ליד מעלה החמישה השני נחת נחיתת אונס ליד רמת רחל כשנפגע גם הוא מאש נ"מ. כיום מופעל מטוס מסוג זה בישראל, על ידי הטייס ארה'לה שגיא שגם שיפץ אותו והביאו למצב טיסה. מטוס נוסף מוצג במוזיאון חיל האויר בחצרים.
מטוס הטייגר מות' של גלריית המטוסים של מועדון צניחה חופשית פרדייב יוצר באוסטרליה ע"י "דה הוילנד" והיה בשרות חיל האוויר המלכותי האוסטרלי לשם התקבל כחדש בתאריך 14 באוגוסט 40 וקיבל את מספר הזנב A17-64 .ארבעה ימים אח"כ הוטס ליחידת אחזקת המטוסים מס' 2 (2AD) שבבסיס ח"א האוסטרלי ריצ'מונד במחוז ניו סאות ויילס, שם שהה עד ל-16 בספטמבר 40 , תאריך בו הוכנס לשירות בביה"ס לטיסה בסיסית מס' 6 (6EFTS) בטאמוורת'. ב-20 באפריל 42 הועבר לביה"ס לטיסה בסיסית מס' 8 (8EFTS) שבנארנדרה, וב-22 ביוני 42 הוטס למפעל היצרן דה הוילנד אוסטרליה במאסקוט, לשיפוץ. ב-7 באוגוסט 42 יצא משיפוץ והועבר ליח' האחזקה מס' 2 לביקורת קבלה ולאחר שלושה ימים הוצב בביה"ס לסיירי אויר (1AOS) שבקוטאמונדרה. ב-30 בנובמבר 42 הועבר לביה"ס לטיסה בסיסית מס' 11 (11EFTS) בבסיס בנאלה שבמחוז ויקטוריה, יצא משירות בתאריך 25 ביולי 45 ואוחסן בבסיס בנאלה. ב-1 במרץ 46 הוכנס ליח' האחזקה שבבסיס לביקורת, וב-7 ביוני 46 הוצא למכירה ע"י וועדת חבר העמים למכירת נכסי המלחמה. נרכש בתאריך 6 בספטמבר 46 בעבור 100 לירות אוסטרליות ע"י אגודת מועדוני הטיסה האוסטרלית ונמסר לה לאחר שבוע. המטוס נרשם ברשות התעופה המלכותית האוסטרלית בתאריך 7 בדצמבר 50 ע"י מועדון הטיסה של העיר קאסינו במחוז ניו סאות ויילס, והוקצה לו אות קריאה VH-AQR.ב- 6 באוקטובר 51 נמכר ל-ק.וו.ריצ'ארדסון מהעיר סיינט ג'ורג' שבמחוז קווינסלנד, וב-21 בספטמבר 56 נרכש ע"י מועדון התעופה המחוזי של סיינט ג'ורג'.אות הקריאה האוסטרלי נמחק ב-6 באפריל 72. המטוס נמכר והועבר לארה"ב, שם קיבל את תעודת כושר הטיסה בקטגוריה כללית בשנת 72, ונרשם במנהל התעופה הפדרלי תחת אות קריאה N9279.
בתאריך 23.9.90 אירעה למטוס תאונה בעת הסעה בשדה התעופה של העיר בילטון שבמדינת וירג'יניה. לאחר נחיתה הסיע הטייס ג'והן פריצל את המטוס לעבר ההאנגר שלו ולא שם לב למטוס שהמריא משדה הדשא לכיוונו .המטוס הממריא פגע בטייגר מות וזה ניזוק קשות. המטוס שוקם וחזר לאויר בשנת 1993, וכן עבר שיפוץ כללי בשנת 2009, בו שופץ מנועו, וגופו וכנפיו צופו בבד פולי-פייבר חדש. כן הוחלפו כל הכבלים, מגן הרוח, הצמיגים והבלמים, ומכשירי הטיסה שופצו. המטוס הוצע למכירה לאחר שבספריו נרשמו כ-40 שעות טיסה לאחר השיפוץ. הוא נרכש במרס 2011 מהאספן האמריקני אנתוני פ. בנהאם ומיובא מלונגמור, קולורדו בארה"ב. הוא נשא רישום N282DH של ארה"ב ובישראל הוא קיבל את הרישום 4X-AAT. הרישום האמריקאי בוטל בתאריך 29.3.11.
ארץ המוצא: אוסטרליה (בריטניה)
מספר יצרן: DHA61
רישום אזרחי (ארה"ב): N282DH
רישום אזרחי (ישראל): 4X-AAT
רישום צבאי: A17-64 (חיל האויר המלכותי האוסטרלי)
הגיע לגלריה: 2011
מטוס נוסף עם ניחוח היסטורי, הוא מטוס האימון הדו-מושבי דה-הוילנד D.H.82A טייגר מות' (עש נמרי). מטוס דו כנפי זה, שממנו יוצרו יותר מ-8,700 יחידות, פותח בחברת דה הוילנד ממטוס האימון D.H.60M ג'יפסי מות' ,כדי להתמודד במכרז מיניסטריון האווירי הבריטי למטוס אימון בסיסי עבור חיל האוויר המלכותי. אב הטיפוס שלו טס לראשונה ממארטלשאם באוקטובר 31 והמטוס הוכיח את עצמו בניסויים וחברת דה הוילנד זכתה במכרז עם הזמנה ראשונית ל-35 מטוסים.