Fleet Model 1

הפליט מודל 1, המטוס העתיק ביותר שנמצא כיום בישראל. הפליט שלנו בגלריה הוא במצב טיסה! הפליט הוא מטוס מדהים ביופיו ובפשטותו, מטוס דו כנפי משנת 1929 שגופו וכנפיו בנויות מעץ ועליהם מתוח בד. לשמוע את המנוע הרדיאלי שלו רועם זו חוויה בפני עצמה, ובטח לראות אותו טס
אודות Fleet Model 1

הפליט מודל 1, המטוס העתיק ביותר שנמצא כיום בישראל, והפליט שלנו בגלריה הוא במצב טיסה!
הפליט הוא מטוס מדהים ביופיו ובפשטותו, מטוס דו כנפי משנת 1929 שגופו וכנפיו בנויות מעץ ועליהם מתוח בד. לשמוע את המנוע הרדיאלי שלו רועם זו חוויה בפני עצמה, ובטח לראות אותו טס מעליכם.
הסופר הידוע ריצ'ארד באך, שכתב רבי מכר רבים ובין היתר את ג'ונתן ליוונסטון השחף, היה טס עם מטוס כזה בדיוק.. בהשראת חווית הטיסה עם הפליט כתב באך את ספריו הטובים ביותר.

מטוסי הקטלינה והליברייטור מפיתוח ומתוצרת תעשיות קונסולידייטד ואלטי מייסודו ובהנחייתו הצמודה וליוויו הרצוף של רובן הוליס פליט, היו בין הפלטפורמות המובילות, יצירות כפי אדם, שקרבו עד מאוד בהפעלתן ההמונית והמושכלת בידי זרועות האוויר של העולם המערבי החופשי את הניצחון המיוחל במלחמת העולם השנייה על אלו שבמעשיהם איימו על שלום העולם וגם על אלו שעסקו באופן פעיל ובקנה מידה המוני בהשמדת העם היהודי. מפציצי הליברייטור מתוצרת קונצרן הענק, שהקים רובן הוליס פליט הופעלו בהיקף נרחב מכאן, מארץ-ישראל על-ידי חיל-האוויר ה-15 של ארה"ב ומשדות התעופה הצבאיים הבריטיים שאירחו אותם כאן, יצאו לעבר בארות הנפט ובתי הזיקוק בפלויישט שברומניה במטרה לעכב, להרוס ולהכניע את הגלגלים שהניעו את מכונת המלחמה הנאצית. מטוסי הקטלינה היו מלכי האוקיינוסים הבלתי מעורערים: משו אנשי צוות-אוויר שצנחו ים, חילצו ימאים שספינותיהם שקעו למצולות, צדו צוללות אויב וטרפדו כלי שייט עוינים ובהיותם כבר "במיטב שנותיהם" היו לחלוצי הכיבוי האווירי בזכות כושר ההכלה שלהם ויכולתם למלא את מכליהם באמצעות נחיתה על-גבי אגן מים. לקטלינה הייתה "אפיזודה" ישראלית: שלושה מטוסים מסוג זה שירתו בחיל-האוויר הישראלי במשך תקופה קצרה בשנות ה-50', נועדו למשימות חיפוש והצלה ימית ובסופו של דבר ראו שירות קצר ביותר ונמכרו לאחת ממדינות דרום-מזרח אסיה. 

 

המטוס הנמצא באוסף פרדייב יוצר בשנת 1929 והיה המטוס ה-200 שיצא מקו הייצור. הוא מונע במנוע רדיאלי מקורי מסוג קינר 5-B בעל חמישה צלינדרים המספק 125 כ"ס (203 מטוסים מונעים במנוע אמין זה יוצרו, ובמטוסים אחרים הוחלפו המנועים לדגמים חזקים יותר בהמשך הייצור של המטוס) .

המטוס נרכש במרס 2010 מבעליו אלכסנדר סי. בראון ה-3, מקונטיקט בארה"ב, כשהוא בכושר טיסה לא מוגבל. בעלי המטוס בארה"ב עדכן את רישיון תעודת כושר טיסה שח ה-FAA (מנהל התעופה האזרחית של ארה"ב). המטוס קיבל רישום ישראלי 4X-AAF. הבעלים של מטוסי פליט מקיימים פעילות חברתית רבה, וניתן למצוא פרטים על כך באינטרנט.הפליט 1 הגיע לישראל בדרך הים ביוני 2010, הורכב מחדש במוסך הגלריה לתעופה,  והודות לטיפול המסור של מנהל התחזוקה של החברה, שלום ואנשי צוותו הוא קיבל את תעודות הכושר האויורי שלו.מטוס פליט 1 הוא המטוס העתיק ביותר הנמצא במצב טיסה בישראל.

בספר 'תעתועים' של ריצ'ארד באך (מחבר ג'ונתן ליווינגסטון השחף) המחבר עצמו מטיס מטוס Fleet מאותו מודל ואותו סוג מנוע כמו של המטוס שלנו במרכז הצניחה החופשית פרדייב, ולוקח לסיבובים קצרים ציבור שמבקש להצטרף לטיסה בתמורה לשלושה דולר לסיבוב...
באך הינו סופר אשר כתב מספר רבי מכר, הוא נתן השראה, אפשרות לחשוב אחרת וחיבר פילוסופיה עם עולם התעופה, ספריו השפיעו על מיליוני בני אדם ברחבי העולם.

רובן הוליס פליט היה בין חלוצי שימור ההיסטוריה האווירית בארה"ב ובכלל הוא הכיר בחשיבות טיפוח המורשת התעופתית, השקיע בכך ממרצו ומכספו ואחת התוצאות של מאמציו בתחום זה, היא הקמת מוזיאון התעופה בסן-דייגו, הקרוא על-שמו ומוקדש לזכרו, והוא המקור למטוס הפליט המסוים המצוי באוסף הגלריה לתעופה!

 

פליט מודל1        Fleet Model1
טיסה ראשונה: 9/11/1928 
שנות ייצור:  1929-1932 (+פתיחת קו ייצור קנדי בסוף שנות ה-30) 
יצא משירות : [לא רלוונטי] 
כמות שיוצרה: כ- 300 
טיפוס: מטוס אימון בסיסי/ראשוני 
נוסעים: 2 (כולל טייס/מדריך) 
מידות המטוס: 
אורך: 6.6 מטר 
מוטת כנפיים: 8.53 מטר 
גובה: 2.36 מטר 
משקל ריק: 443 ק"ג 
משקל מלא: 694 ק"ג 
ביצועי המטוס:
מהירות מירבית  : 90 קשר
מהירות שיוט: 78 קשר 
טווח טיסה: כ- 650 ק"מ 
תקרת טיס: 16,000 רגל 
שיעור נסיקה: 930 רגל/דקה 

למטוס הדו-כנפי יכולת גלגול מהירה יחסית לכנף אחת (בהנחה שיש לה אותו שטח היא נדרשת להיות ארוכה יותר ומכאן השוני בהתנהגות) . שתי הכנפיים מספקות שטח עילוי גדול שמאפשר מהירות נחיתה/המראה נמוכות יחסית, זוהי תכונה שמעלה את בטיחות הטיסה בסמוך לקרקע. מבנה המטוס מבוסס על צינורות מתכת מרותכים ועליהם בד מתוח. הבד אינו מחזק את המבנה אבל מוריד משמעותית את הגרר שהיה נוצר אילו היה פתוח. חוזק כללי הושג בשל מוטות אלכסוניים שנתנו חסינות נוספת ממאמצים (ראה שרטוט). בכנף משולבים פרופילים עשויים עץ אשוח. המטוס אפשר שילוב מספר מנועים, בעלי חמישה-צילינדרים, בהספקים של 100, 125 ו- 160 כ"ס, מיצרנים שונים. הנפוץ היה Kinner -5. המטוסים הצבאיים עשו שימוש במנועים גדולים יותר ונהנו מביצועים משופרים - ריצת המראה קצרה ויכולת תמרון משופרת. אולם הרציונל להוזיל גם את עלות הדלק הכתיבה מנועים צנועים יותר.