Taylorcraft- BL

מטוס חד-כנפי דו-מושבי מתוצרת ארה"ב, שהיווה בסיס מוקדם יותר למטוס הפייפר האגדי. כשמתכנן המטוס ישב ושרטט את הסקיצות הראשונות של המטוס, הוא חשב בעיקר על שימושים אזרחיים המאופיינים בימים של שלום וחופש מחשבתי, המטוס תוכנן להיות פשוט, קל ונוח להטסה, כן, גם המט
אודות Taylorcraft- BL

מטוס חד-כנפי דו-מושבי מתוצרת ארה"ב, שהיווה בסיס מוקדם יותר למטוס הפייפר האגדי.
כשמתכנן המטוס ישב ושרטט את הסקיצות הראשונות של המטוס, הוא חשב בעיקר על שימושים אזרחיים המאופיינים בימים של שלום וחופש מחשבתי, המטוס תוכנן להיות פשוט, קל ונוח להטסה, כן, גם המטוס הזה הוא תוצאה של תקופה קסומה - תור הזהב של התעופה.

משה חיים כ״ץ היה מייסד בית הספר הפרטי לטיסה בשדה התעופה הבריטי החדש בלוד (1938) ואבי קורס הטייס של האצ״ל. לו יכול היה לחזות בהרכבת כנפי מטוס הטיילורקראפט מדגם BL אל גופו, הליך טכני המסמל את שיבתו של האווירון הוותיק לחיים, היה כנראה הנרגש באדם! הרי הוא זה שהשקיע ממיטב כספו וייבא לארץ, בתקופה כה מוקדמת בהתפתחות התעופה המקומית, את שני מטוסי הטיילורקראפט הראשונים. למטוסים אלה היה יעוד לאומי מהמדרגה הראשונה: מימוש מעשי לחזונו מרחיק הראות של אבי התנועה הרוויזיניסטית, זאב ז׳בוטינסקי. ז'בוטינסקי חלם על הקמת זרוע אווירית צבאית במסגרת האצ״ל, שתשתתף בפועל במאבק על ארץ-ישראל ותהווה חלק משמעותי מתוך צבא עברי שלם. לאמיתו של דבר, היה למטוסים בפרט ולבית הספר לטיסה של כ"ץ בכלל, יעוד נוסף, פרקטי ופרטי: לארגן לבנו, פרדי (פרידריך, אפרים), מסלול מקצועי ומסגרת מקצועית מתאימה לפעול בה ולהתפתח בתוכה, שכן פרדי השלים את הכשרתו כטייס של מטוסים קלים חד-מנועיים כבר בהיותו נער בארה״ב. אביו, שעלה יחד אתו לארץ בשנת 1926 ורכש לעצמו חלקת פרדס נאה בין בני-ברק לפתח-תקווה, היא ״פרדס כ״ץ״ של ימינו, דאג לעתידו של בנו ושזיהה עד כמה גדולה חיבתו וזיקתו לתעופה - עשה מעשה ורתם זאת לצורך הבטחת עתידו של פרדי. 

 

טיילורקראפט    -        Taylorcraft BL
טיסה ראשונה                    1939
שנות ייצור                         1939-1941 
יצא משירות                       חיל האוויר - 1949 
כמות שיוצרה                     2,400 (מודל B) 
טיפוס                                מטוס אימון בסיסי, תיור פרטי 
נוסעים                                2 (כולל טייס/מדריך)  
מידות המטוס: 
אורך                                  6.71 מטר 
מוטת כנפיים                      10.97 מטר
גובה                                  2.03 מטר 
משקל ריק                          290 ק"ג 
משקל מלא                         522 ק"ג 
מנוע                                   "לייקומינג" A2-0-145 בהספק של 55 כ"ס
דלק                                    18 גלון (68 ליטר) 
ביצועי המטוס: 
מהירות מירבית 
מהירות שיוט                     78 קשר
מהירות הזדקרות              33 קשר 
טווח טיסה                         כ- 470 ק"מ 
תקרת טיס                        15,000 רגל 
שיעור נסיקה                     500 רגל/דקה 
זמן שהיה                          הערכה- כ שלוש שעות+