Iisrael Ministry Of Foreign Affairs כותב על אוסף המטוסים של פרדייב 26.12.10

לצפייה בכתבה שפורסמה בתאריך 26.12.10 באתר Israel Ministry Of Foreign Affairs 

הכתבה בתרגום לעברית:
עבור טייס שלא טס, דן מוקדי בטוח אוהב מטוסים. הוא שבוי בסיפור שמאחורי כל מטוס קטן שהוא קנה, הוא מוקסם מההרכב שלהם והאדריכלות, כל זאת ביראת כבוד על ידי הפשטות של המנועים שלהם והמדחפים. ב -25 דונם באתר, במועדון צניחה חופשית פרדייב בחוף הבונים, דן מוקדי, סגן מפקד הטייסת לשעבר בחיל האוויר אוסף ומאפסן באהבה את הרכישות שלו. עד סוף שנת 2011, הם יהיו מוצגים בגלריית המטוסים האזרחיים הראשונה של ישראל. דן מעדיף לא לקרוא לזה מוזיאון. זאת למרות שזה יהיה יוצג בתערוכה מסורתית, במועדון צניחה חופשית פרדייב, בגובה שמונה מטרים.  המבנה יכלול דק ממנו יתאפשר למבקרים לסעוד תוך צפייה באוסף המטוסים שממריאים לשמיים. "המטוסים אמורים לטוס", הוא אומר. רק אל תצפו לראות טייס לשעבר של A-4, F-4 ו-16 F מאחורי המשנק. מקורקע בעקבות בעיות סינוסים כרונית מלפני 15 שנה, הוא כבר לא כל כך בעניין, שלא לדבר על רישיון. הוא לא נקשר במיוחד לטיס אפילו כילד. ככל הידוע, הוא נזכר, זיכרון הילדות היחיד שלו עם התעופה קשור למטוס נוסעים מדומה שעבורו הוא "מכר" כרטיסים טרנסאטלנטיים לחברים כשהיה בן שש.
 צניחה חופשית בדרום | צניחה חופשית | פרדייב                21cmokadymuseum | צניחה חופשית | פרדייב

מאווירובטיקה עד ניהול סיכוני התעופה
מוקדי, התינוק של המשפחה, עדיין לא היה בן שנתיים, כאשר אביו נהרג בפעולה במהלך מלחמת ששת הימים. כאשר אחיו הבכור רצה להצטרף ליחידה מובחרת בצבא וכאשר מוקדי מאוחר יותר בחר בחיל האוויר, אמם הייתה צריכה לחתום על טופס אישור מיוחד לפי תקנות צה"ל של חיילים שנפלו. לפני עשר שנים, הקים דן מוקדי את מועדון צניחה חופשית פרדייב לצד שמורת טבע ושפת הים. אזור נדיר אם לא ייחודי. הוא לא עשה צניחה חופשית, אבל היו לו את כל הכלים הנכונים כדי להפעיל עסק שכזה. "ניהול סיכוני תעופה הוא משהו שלמדתי טוב בצבא ולמדתי הרבה יותר כאן במועדון צניחה חופשית פרדייב", הוא אומר. מדריכי צניחה חופשית במשרה חלקית, חלקם רופאים, עורכי דין, יזמים, "באים לכאן כל פעם שהם יכולים לקחת יום חופש, כדי לנשום את אוויר הים ולפגוש את האנשים. "ביום שלישי, אף אחד לא עושה צניחה חופשית. צוות של מומחים ומתמחים, בראשות אב מכונאי מטוסים שלום שניזק, מגיע כדי לרתך, ללטש, לצבוע, וכל דרך כדי להכין את המכונות של מוקדי עבור הבכורה שלהם בגלריה.
 
"תור הזהב" המטוסים יטוסו שוב

בכלי הטיס הרביעי, הוא רכש מ"תור הזהב" של התעופה בין שתי מלחמות העולם, מודל צי 1, שני מושבים של מטוס דו כנפי שנעשה בשנת 1929. הכלי הוא אחד משניים שהולך להיות כשיר לטיס. הכלי השני הוא פורטפילד שחור מ-1935 שמוקדי קנה מטייסת מסחרית אמריקאית שהחל לבנות אותו מחדש בקפידה. "הוא נחת על הכביש בשנת 1945 ולא טס מאז," אומר מוקדי. "תוך שנה או שנתיים, הוא יטוס שוב". הפגז של פיירצ'יילד ארבעת המושבים, דגם 24, תוצרת שנת 1938, עשוי להישאר בלתי גמור, כך שהמבקרים יוכלו להציץ פנימה. ארבעה ממטוסי החד כנף הללו שימשו מוקדם יותר את חיל האוויר. שלושה הופלו ואחד נמכר בשוק האזרחי. אז אבטיפוס של מטוס דו כנפי 1929 שורטט ע"י מעצב התעופה הצבאי הנודע, אד היינמן ונבנה בחלקו על ידי חבר. "חלקים רבים חסרים , אבל אנחנו נשלים את זה כדי לסיים," מוקדי מבטיח. "מעשית, זה יהיה הגיוני יותר להראות אותו מאשר להטיס אותו."

צניחה חופשית בדרום | צניחה חופשית | פרדייב                  21cPorterfieldpanel | צניחה חופשית | פרדייב
דאייה והיסטורית התעופה בתצוגה

מטוס דו כנפי שתלוי מן התקרה של ההאנגר במועדון צניחה חופשית פרדייב, הוא דאון שתוכנן ונבנה על ידי המנוח, מנחם בר, סגן מפקד חיל האוויר בתקופת מלחמת ששת הימים, ואחד ממייסדיה. "הוא דאה מגיל 16 עד גיל 82 והיה ידוע בתור "האבא של הדאייה בישראל", מוקדי מספר. בחוץ על המנחת מטוס מסוג  six Dornier 28 B-1S, ממתין בסבלנות לשיקום. כלי השיט הצבאיים  הללו מתוצרת גרמניה הם חלק מצי של שבעה שמוקדי רכש בהדרגה, דרך לוגיסטיקה מורכבת, מאז קיץ 2009 עם סיוע של השותפים הישראלים והאמריקאים. מטוסים אלה, המכונים "עגור" בחיל האוויר, היו אחרת לנחלת ערימת גרוטאות. עגור אחד הושם בצד לתצוגה סופית, עדיין ספורטיבי עם מגן דוד כחול על גוף המטוס וסמל הגמל המעופף על זנבו. מוקדי החליף את המטוס השביעי בצי עבור ML MiG-23 מתוצרת רוסית. "מיג-23 תמיד היה אחד המטוסים החשובים ביותר לטוס איתם נגד חיל האוויר, גם היום", מציין מוקדי. "מטוס זה היה בשימוש חיל האוויר הצ'כי ונקנה על ידי אספן אמריקני. לאחר מכן החלפנו- הוא הלך על הקלאסי ואני הלכתי על מודל המלחמה. מה שאני אוהב במטוס הזה זה הכובד האדריכלות שלו.."

המשפחה מעוגנת בחוזקה של הטיסה
אשתו של מוקדי, עינת, דיאטנית שהפכה למעצבת גרפית, מטפלת באלמנטים העיצוביים של פרויקט מועדון צניחה חופשית פרדייב- סמלים מסחריים, חומרים מודפסים ואזורי תערוכה. הבנות של בני הזוג, בגילאי 12, 16 ו 19, חולקות את הכישרונות האמנותיים של אמא שלהם - אחת מהן עיצבה את החולצות שנמכרות בחנות המזכרות של מועדון צניחה חופשית פרדייב. האובייקטים הסטטיים שבגלריית התיירות שבמועדון צניחה חופשית פרדייב כוללים מזכרות מ"תור הזהב" ועד ימינו: מדחף עץ משנת 1918, מגזיני תעופה 1917-1928, מנוע מטוסים עתיק, ספרים, בין פריטים נוספים אחרים. "אני רוצה לשלב את השחור והלבן עם הצבעים, את הישן עם החדש," אומר מוקדי, הרבה מאותה הדרך שמנחם בר שילב את התשוקות שלו בין טייס קרב לבין הדאייה. "הניגוד מושך אותי". יום אחד, הוא מקווה להוסיף מנהרת רוח למכלול. המבקרים ישלמו סכום קטן עבור ההזדמנות לחוות טיסה חופשית מדומה בתוך המנהרה. "זה הדרך היחידה לטוס ללא מצנח", מוקדי אומר.   

skydive in Israel | צניחה חופשית | פרדייב