עולם התעופה

תור הזהב של התעופה היתה תקופה מיוחדת במינה, תקופה של שלום ושגשוג, תקופה של ניסוי וטעיה, רעיונאות וחלוציות. תקופה זו מעוררת השראה ואנו בגלריה לתעופה רוצים להעביר לכם את ההשראה הזו בהתנסות ובחוויה. צוות המחקר של הגלריה לתעופה התעמק בתקופת תור הזהב ואתם מוזמנים לקרוא וללמוד על התקופה שהיתה משמעותית כל כך להתפתחות התעופה והיוותה יסוד לתהליכי מודניזציה במגוון תחומים משמעותיים.

*מרבית המאמרים בפרק זה נכתבו ע"י דני עוזיאל - חוקר, מרצה והיסטוריון, המתמחה בהיסטוריה של עולם התעופה, ערד בן דוד - מדריך בגלריה ומדריך צניחה חופשית, ואבי משה-סגל - מדריך ואוצר מוזיאון חיל-האוויר.

 

נפרדים מתא"ל במילואים דני שפירא

דני שפירא, מחלוצי התעופה בארץ ומראשוני טייסי הקרב והניסוי של חיל האוויר הישראלי, נפטר ביום שישי האחרון. שפירא תרם רבות להכנסתם של כלי טיס שונים לשימוש הטייסות השונות, והדריך דורות של טייסים. יהי זכרו ברוך. מידע נוסף בסרטון.

סופו של עידן והמבוא ל"תור הזהב" השני

מקובל לראות בפרוץ מלה"ע השניה את סופו של "תור הזהב" של התעופה. באירופההצטמצמה התעופה האזרחית בצורה משמעותית מיד עם פרוץ המלחמה בספטמבר 19109ורוב הטיסות נעשו לצרכים צבאיים שונים. באנגליה בלטה במיוחד דעיכת פעילותן של חברתאשר ירשה באפריל 1940 את אימפריאל איי

"תור הזהב" בא"י

למרות שא"י כמושבה בריטית, ניצבה בשולי העולם של התקופה, המגמות הכלליות של התעופה העולמית זלגו גם אליה בתחילת שנות ה- 100 . יוסי מלכי ציין את שנת 19102 כתחילתו של עידן התעופה בא"י בגלל שלושה אירועים: שובו של צבי נדב לא"י מלימודי אווירונאוטיקה בצרפת, הדאייה

התפתחות התעופה המסחרית

ערב פרוץ מלה"ע הראשונה היתה נפוצה ההנחה כי התעופה תציב בעתיד תחרות רצינית לאמצעי התחבורה הקיימים. למרות שניצני התעופה המסחרית נראו לפני פרוץ המלחמה, מעשי האיבה קטעו את המגמה למשך כארבע שנים. יחד עם זאת, במהלך אותן שנים נוצרו תנאי היסוד לחידוש היוזמות המסח

תעופה פרטית

התשוקה לתעופה, אשר בלטה בשנים שלפני מלה"ע הראשונה, התפרצה שוב בסופה. נוסף לצעירים רבים שיצאו משורות הצבא וחיפשו דרך להמשיך לטוס, הצבאות הגדילו במידה ניכרת את ההיצע של מטוסים זולים בשוק ע"י מכירת עודפים. סיפורו של האברו 504 האנגלי מדגים . היטב מגמה זו. מטו

התפתחויות טכנולוגיות

למרות שמלחמת העולם הראשונה נתנה תמריץ גדול לפיתוח טכנולוגיות התעופה, מספר פריצות דרך גדולות התרחשו דווקא בעידן השלום שבא אחריה וכתוצאה מהתפתחות התעופה האזרחית. זה היה ליבו הטכנולוגי של "תור הזהב": גדולות התרחשו דווקא בעידן השלום שבא אחריה וכתוצאה מהתפתחו

התנאים בעולם בין המלחמות

המלחמה שלכאורה סיימה את כל המלחמות הביאה עידן חדש לאירופה ולעולם. עם סיום המלחמה ירדו מבמת ההיסטוריה שלוש מעצמות גדולות של העידן האוטוקרטי: תורכיה, רוסיהואוסטרו-הונגריה. מעצמות חדשות עלו במקומן, בראש ובראשונה ברה"מ וארה"ב. יחד עם זאת, שתי מעצמות אלו נותרו

מלה"ע הראשונה כנקודת התחלה

מלה"ע הראשונה זכורה בעיקר בשל הקטל הכבד שנגרם בחפירות חזית הלחימה המערבית במשך כמעט ארבע שנות קיפאון. יחד עם זאת, באותה חזית הבשילה גם התעופה הצבאית. במהלך המלחמה התברר לכל הצבאות המעורבים כי המימד האווירי מהווה נדבך חשוב בכוח הצבאי. כך, למשל, קורפוס התעו

תור הזהב - מבוא

המונח "תור הזהב" של התעופה מתייחס בד"כ אל השנים שבין שתי מלחמות העולם. בתקופהזו הבשילה התעופה האזרחית על ענפיה השונים והפכה למרכיב מרכזי בהתנסות האנושית. היכולת להמריא, לטוס ממקום למקום ולראות את העולם מנקודת מבטה של הציפור הפכה בעידן זה לנחלתם של רבים. י

זהרה לביטוב- הטייסת הראשונה בחיל האוויר

זהרה לביטוב לחמה בפלמ"ח, השתתפה בפעולה בליל פיצוץ הגשרים, והצטרפה לשורותיו של חיל האוויר כטייסת בשנת 1948, שם גם מונתה לתפקיד סגן מפקד הטייסת בשדה התעופה בתל אביב. זהרה התפרסמה כאשר יומניה האישיים יצאו לאור ובתוכם גם מכתבים לארוסה שמואל קופמן

רוני צוקרמן- טייסת הקרב הראשונה

עד שנות ה-80 וה-90, היה איסור בצה"ל לגייס נשים לתפקידי לחימה, אך ב1995 כל זאת השתנה בעקבות עתירתה של אליס מילר לבג"ץ, מה שפתח את הדלת לנשים לעבור מיונים לקורס טיס. כך ב2001 סיימה רוני צוקרמן את הקורס כטייסת הקרב הראשונה בחיל האוויר.

דני עוזיאל

דני עוזיאל, הוא היסטוריון, מרצה וחוקר, בעל ידע רב של עולם התעופה, הצטרף לצוות הגלריה לתעופה כחלק מצוות הכותבים.

טיילורקראפט וארץ ישראל

משה חיים כ"ץ, איש בעל אמצעים ויזם ציוני, הקים בשנות ה-100 של המאה הקודמת את בית הספר הפרטי הראשון לטיסה בארץ ישראל. כ"ץ רכש והביא לישראל את מטוסי הטיילורקראפט הראשונים שעליהם למדו לטוס והוסמכו, בין היתר, הטייסים הראשונים של האצ"ל.

מנחם בר - ביוגרפיה

מנחם בר, אחד מחלוצי התעופה החשובים בישראל, היה שותף חשוב במאמץ האווירי לפני ובמהלך המאבק על הקמת המדינה. עוד לפני כן - מנחם בר היה ספורטאי ואוויראי אמיתי, שדאה מגיל 16 ועד גיל 82.

טייסת הסילון הראשונה

ביום ראשון, ה-17 ביוני 2012, מלאו בדיוק 59 שנים לנחיתתם של מטוסי הסילון הראשונים בישראל. המטוסים, מדגם מטאור T-7, נתקבלו מיד לאחר נחיתתם בבסיס רמת-דוד בטקס חגיגי במעמד ראש-הממשלה ושר הביטחון דאז, דוד בן-גוריון. בן גוריון היה זה שהעניק למטוסים את השמות "סו

עמנואל צור - ביוגרפיה

עמנואל צור חלם להיות טייס ולעסוק בעולם התעופה כבר כשהיה בן 14 בלבד, והחליט לשלב בין אהבתו לתעופה לבין זיקתו לציונות ואהבה לארץ ישראל כשהיה למדריך הטייס היהודי הראשון והכשיר חניכי טייס עבריים בא"י.

מי מכיר את רולאן גרוס?

הגלריה לתעופה שמחה להכיר לכם את רולאן גרוס, אגדת טייס והראשון שחצה במטוס את הים התיכון! 740 קילומטרים בפחות מ-8 שעות!

25.6.1919 - טיסת בכורה של מטוס הנוסעים הראשון בעולם

הגלריה לתעופה מציינת את האירוע המרגש שהתרחש לפני 910 שנים - טיסת הבכורה של מטוס הנוסעים המודרני הראשון בעולם!

השפה העברית ועולם התעופה

בין שלל היתרונות והמעלות של בני האדם על פני שאר בעלי החיים בכדור הארץ, נמצא יתרון ברור - קיום ושימוש בשפה ובתקשורת מילולית ברמה גבוהה. התפתחותן פתחה בפני האנושות דלת לעולם מהיר וברור יותר בכל תחומי החיים. בעולם קיימות היום כ-6000 שפות טבעיות, להוציא שפות

העלמה והטייס

"איך אמרת שקוראים לה?" שאלה העלמה, מנסה להתגבר על רעש המנוע. "קוראים לה ג'ני", השיב הטייס שישב במושב האחורי, "היא הבייבי שלי! יש לה מנוע V8 שמספק 90 כוחות סוס שמסובבים את המנוע במהירות של 1400 סיבובים לדקה!"

חיל האוויר המלכותי הבריטי בארץ ישראל

בשנים של מלחמת העולם השניה, כאשר המנדט הבריטי שלט בארץ ישראל, היווה הכח האווירי הבריטי מרכיב מרכזי בשמירת בטחונה של ארץ ישראל ובהגנתה, ואף השפיע רבות על מודל הכח האווירי היהודי בתקופת הקמת המדינה.

נחיתה שניה בארץ ישראל

מה כבר אפשר לעשות לאחר שכל מאמציכם לזכות במקום הראשון בתחרות בינלאומית נחשבת ומאתגרת סוכלו, לאו דווקא באשמתכם ואתם נמצאים בדרך הבטוחה להפסיד את הבכורה ליריב ראוי הנחוש לכבוש את המקום הראשון ולזכות בפרס הגדול? בהקשר זה, יש בהחלט מה ללמוד מהמקרה של בונייה ו

נחיתה ראשונה בארץ ישראל

מתי בפעם הראשונה ישב בארצנו קהל רב על טריבונות, פיצח להנאתו גרעינים, לגם משקאות קלים, נהנה משמש פז ארצישראלית ומרוח ים תיכונית קלילה ומלטפת ... וציפה בכיליון עיניים להמראתו של מטוס קטן, עשוי קורות עץ ומצופה ביריעות בד מה

מועדון צניחה חופשית פרדייב יצא לטיסה בשמי הארץ!

אחרי שמזג האוויר ביטל לנו את התוכניות לצניחה חופשית, החלטנו לצאת לטיול אווירי בשמי הארץ, לצפות בצפון המושלג צבוע בלבן. חגנו מעל הנופים המרהיבים ועקפנו את הפקקים בדרך לחרמון, בטיול שארך שעה ורבע והיה כולו תענוג צרוף!

17 בדצמבר 1947 – תקיפה אווירית ראשונה של כוח עברי

היום לפני 65 שנה יצא מפקד מחלקת הפלמ"ח למבצע ראשון מסוגו. מטוסים קטנים, טייסים ללא ניסיון, ומטרה משותפת אחת.

7.11.12 הגלריה לתעופה באתר xnet (מבית ynet)

השמורה האווירית בחוף הבונים זכתה לאחרונה לביקור של כתבת אתר ynet, אשר הגיעה לסייר ולהתרשם מהגלריה לתעופה, בציון 100 שנים להיווסדות עולם התעופה בארץ. בסיור בין המטוסים העתיקים המוצגים אצלנו חזרה הכתבת בזמן בין תקופות שונות של התעופה הארץ- ישראלית.

אבי משה-סגל

אבי משה-סגל הוא אוצר מוזיאונים ומדריך סיורים מיוחדים ברחבי הארץ. אבי הצטרף לגלריה בראשית דרכה והוא חלק חשוב מצוות המחקר ופיתוח התוכן.

הגלריה לתעופה מציינת יומולדת לאמיליה ארהארט 24.7.1897

75 שנים להיעלמה של טייסת וחלוצת תעופה שוברת השיאים. אמיליה ארהארט, הייתה עוד בחייה סמל ומופת לנשים רבות בכל רחבי העולם, שחלמו להמריא לשחקים, נשים אוהבות תעופה.

הקרון האווירי

"בין הרים ובין סלעים טסה הרכבת ...", לא יכול היה הכותב להעלות בדמיונו הפרוע, שיום אחד, יהיה מי שיצליח להגשים את "נבואתו" ...! מי היה הראשון בעולם שעשה "הכלאה" מוצלחת בין מטוס לבין רכבת ...? היה זה מהנדס הבניין ברוך קטינקא (1887 - 1965) כאן, "אצלנו" בארץ!

הצפלין משלים את הקפת העולם ב 29.8.1929

הגלריה לתעופה גאה לציין את הטיסה, וליתר דיוק "ההפלגה" הראשונה מסביב לעולם בספינת אוויר - צפלין. כשאנחנו מדמיינים צפלין, מצטיירת בראשינו תמונה של בלון צבעוני וחינני המשמש, בדרך כלל לפרסום או לצילום אווירי של אירועים מיוחדים. ברוב המקרים, אותם צפלינים המוכר